کلیک/ در این مطلب راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم تا از سواستفاده کلاهبرداران مجازی در امان باشید و به دام فیشینگ نیفتید.

احتمالا کلمه فیشینگ را تاکنون شنیده‌اید و امیدوارم تاکنون در دام آن نیفتاده باشید. فیشینگ یکی از جرایم سایبری است که در آن، مجرمان در فضای مجازی سعی می‌کنند تا به روش‌های مختلف شما را فریب دهند و به اطلاعات مهمی مانند رمز عبور اکانت‌ها یا اطلاعات بانکی شما دست پیدا کنند.

این مجرمان برای فریب دادن مردم از لینک‌ها و درگاه‌های پرداخت تقلبی استفاده می‌کنند و با برنده شدن یک جایزه آن‌ها را فریب می‌دهند. برای مثال به مردم می گویند شما در مسابقه یک شرکت بزرگ برنده شده‌اید و از طریق لینکی که برای شما ارسال می‌شود می‌توانید جایزه خود را دریافت کنید. 

این روزها فیشینگ بسیار زیاد شده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم راهکارهای ساده‌ای برای فرار از فیشینگ به شما معرفی کنیم. 

۱- روی هر لینکی کلیک نکنید
همان‌طور که گفتیم کلاهبرداران فیشینگ از طریق لینک‌های تقلبی به اطلاعات مهم شما دست پیدا می‌کنند؛ به همین دلیل نباید هر لینکی را باز کنید. اگر پیامی مبنی بر برنده شدن جایزه، تخفیف خرید و… دریافت کردید که حاوی لینک بود، ابتدا درباره صحت موضوع تحقیق کنید و بعد وارد آن لینک شوید. 

امروزه در فضای مجازی نیز با تبلیغات و لینک‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوید که بهتر است به آن‌ها اعتماد نکنید. این مجرمان به راحتی می‌توانند در فضای مجازی یک محتوا با تیتر حراج آنلاین، اعطای وام و… به همراه یک لینک پخش کنند و افراد زیادی را به دام خود بیندازند. 

۲- از کارت بانکی خالی استفاده کنید 
اگر به صورت اینترنتی زیاد خرید می‌کنید، به شما توصیه می‌کنیم یک کارت جداگانه برای این کار در نظر بگیرید و هر بار قبل از خرید، فقط به اندازه پولی که باید پرداخت کنید داخل این کارت پول واریز کنید. با این کار اگر در دام کلاهبرداران بیفتید، فقط به اندازه خرید خود ضرر می‌کنید و تمام پول‌های موجود در بانک را از دست نمی‌دهید. 

۳- URL درگاه پرداخت را چک کنید
در همه خریدهای اینترنتی باید وارد یک صفحه درگاه پرداخت شوید و اطلاعات کارت بانکی خود را آن‌جا وارد کنید. آدرس یا همان URL این صفحه بسیار مهم است و باید دقت زیادی به آن داشته باشید. درگاه خرید شما حتما باید به آدرس shaparak.ir باشد و در ابتدای آن https وجود داشته باشد. به تک تک حروف آدرس توجه داشته باشید که دقیقا به همین شکل نوشته شده باشد و حتما حرف s را داشته باشد. 

۴- کد امنیتی درگاه پرداخت را رفرش کنید
قبل از اینکه اطلاعات کارت خود را در درگاه پرداخت وارد کنید، ابتدا کد امنیتی آن را رفرش کنید تا کد جدیدی برای شما نمایش داده شود. در کنار جعبه این کد امنیتی یک فلش دایره‌ای وجود دارد که باید روی آن کلیک کنید یا اگر این فلش وجود ندارد روی خود کد کلیک کنید. 

اگر هر کاری کردید این کد تغییر نکرد، یعنی به احتمال زیاد درگاه پرداخت جعلی است و پای کلاهبرداران فیشینگ در میان است. 

۵- اطلاعات کارت را اشتباه بزنید
اگر در یک درگاه بانکی واقعی اطلاعات کارت خود را اشتباه وارد کنید، پیام خطا برای شما نمایش داده می‌شود؛ زیرا اطلاعات شما را از بانک استعلام می‌گیرند. اما صفحات جعلی نمی‌توانند صحت اطلاعات را  بررسی کنند و به همین دلیل خطایی نمایش نمی‌دهند. پس اگر اطلاعات را اشتباه وارد کردید و پیام خطا دریافت کردید، می‌توانید تا حد زیادی مطمئن شوید که وارد صفحه درستی شده‌اید.