دیجیزا/ دو نانوماهواره ساخت انگلیس که به اندازه یک جعبه کفش هستند، اواخر ماه جاری میلادی برای ردیابی حرکت کشتی‌ها در جهان به مدار زمین ارسال می‌شوند. 

این ماهواره ها که با کمک یک هزینه دولتی شش میلیون پوندی ساخته شده اند، اواخر ماه جاری میلادی از یک موشک سایوز روسی پرتاب می شوند.

این ماهواره ها به ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ شیء فضایی در مدار پایین زمین محلق خواهند شد که برای ردیابی محل کشتی ها و پیش بینی ترافیک اقیانوس های جهان با هم همکاری می کنند. این دو ماهواره که توسط شرکت Spire Global در انگلیس ساخته شده اند، بخشی از یک مجموعه متشکل از چهار ماهواره هستند که به الگوریتم یادگیری ماشینی برای ارزیابی زمان ورود کشتی ها به بنادر مجهزند.

اولین جفت از این ماهواره ها روز ۲۴ سپتامبر (سوم دیجیزا) توسط موشک سایوز پرتاب می شوند و انتظار می رود که دو ماهواره بعدی روز اول نوامبر (۱۱ آبان) با پرتابگر PSLV هند پرتاب شوند. این ماهواره های ساخت انگلیس توسط کارمندان شرکت Spire Global در مقر این شرکت در «گلاسگو» طراحی، ساخته، آزمایش و مونتاژ می شوند.

این نانوماهواره ها به رغم اندازه کوچک خود که به اندازه یک جعبه کفش است و وزن کم که از وزن یک چمدان استاندارد بیشتر نیست از قابلیت ماهواره های معمولی نیز برخوردارند. 

«گراهام ترانوک»، مدیر اجرایی آژانس فضایی انگلیس، گفت که این نانوماهواره ها در کاری که می توانند انجام دهند بسیار قدرتمند هستند. این چهار ماهواره که توسط شرکت Spire Global ساخته شده اند، به عنوان «ابررایانه ها» در فضا توصیف شده اند که قدرت پردازش آنها بیش از یک ترافلاپ است.

وی گفت: امید می رود که نانوماهواره های آینده بتوانند از خاک انگلیس به فضا پرتاب شوند و انتظار می رود اولین آنها از اسکاتلند در اوایل سال آینده میلادی پرتاب شود.