دیجیزا/ بی‌شک ۴.۵ میلیارد سال بعد روی کره زمین نخواهیم بود تا بتوانیم تغییرات کهکشان‌ها را مشاهده کنیم،‌ اما دو ماهواره ناسا می‌توانند تصویری از ادغام کهکشان‌‌ها را برای ما به تصویر بکشند.
به نظر می‌رسد در آن مقطع زمانی، ادغام راه شیری با کهکشان آندرومدا آغاز می‌شود و خوشبختانه ماهواره‌های ناسا تصویری از آن را به نمایش می‌گذارند.
کهکشان «آرپ ۲۹۹» از ادغام دو کهکشان دیگر تشکیل شده است و ناسا با استفاده از تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا خود در ارتباط با تلسکوپ فضایی هابل، تصویری از این ادغام کهکشانی به ثبت رسانده است.

براساس اعلام ناسا، آرپ ۲۹۹ ترکیب منحصر به فردی از دو کهکشان دیگر است که برای مدت زمانی با یکدیگر ادغام شده‌اند. سرعت حرکت کهکشان‌ها نسبت به سایر اشیا موجود در فضا ممکن است به طرز چشمگیری تغییر کند. اما حتی با این وجود که سرعت زیادی داشته باشند، ادغام‌ آن‌ها همچنان ممکن است صدها میلیون یا حتی میلیاردها سال طول بکشد.

در مورد آرپ ۲۹۹، مشخص نیست که این ادغام دقیقا چه زمانی رخ داده یا چه مدت طول کشیده است. این کهکشان تقریبا ۱۳۴ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، بنابراین مشاهدات ما از این رویداد حدود ۱۳۴ میلیون سال به تاخیر افتاده است. دو کهکشان ادغام شده مطمئنا به اندازه تمام طول تاریخ زندگی بشر با یکدیگر درگیر بوده‌اند.

درباره مدت زمان ادغام دو کهکشان پس از برخورد تخمین‌های مختلفی از سوی دانشمندان ارائه شده است و عوامل زیادی از جمله «اندازه کهکشان‌ها» و «زاویه برخورد» وجود دارد که روی سرعت این پدیده تاثیرگذار است. هرچند تخمین‌ها متفاوت است اما به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است که این فرآیند حداقل چند میلیارد سال طول می‌کشد.

هر چند ادغام کهکشانی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما بعید به نظر می‌رسد که ستاره‌های درون این سیستم‌ها با یکدیگر برخورد داشته باشند. برخی از آن‌ها به دلیل گرانش ممکن است روی یکدیگر تاثیرگذار باشند اما به طور کلی، ستارگان و حتی سیارات در طولانی مدت نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.