دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

دنیای گرم‌تر بر روی بارداری تاثیر منفی دارد

دنیای گرم‌تر بر روی بارداری تاثیر منفی دارد

فارس/محققان به این نتیجه رسیده‌اند که گرم شدن دمای زمین باعث نتایج ضعیف بارداری نظیر زایمان زودرس و مرده‌زایی می‌شود.

به نقل از سی‌تی‌جی‌ان، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، زنان در معرض درجه حرارت بالا و امواج گرما در دوران بارداری به احتمال زیاد نوزاد نارس یا مرده به دنیا می‌آورند.

محققان در BMJ، یک ژورنال پزشکی گزارش دادند نتایج ضعیف بارداری با گرمای هوا ارتباط تنگاتنگی دارد؛ این درحالیست که بیش از یک دهه است که گرما به طور مداوم در حال افزایش است و کره زمین با امواج مکرر گرما روبه روست. 

این تحقیق نتیجه گیری کرد، حتی افزایش اندک گرما و درجه حرارت می‌تواند تأثیر عمده ای بر سلامت عمومی داشته باشد زیرا قرار گرفتن در معرض دمای بالا تشدید می‌شود.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، هر ساله ۱۵ میلیون نوزاد طی زایمان وزدرس متولد می‌شوند و  این موضوع مهم‌ترین علت مرگ در کودکان زیر پنج سال است. این مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه، به ویژه آفریقا متمرکز است.

برای تعیین کمیت تأثیر گرمای بیشتر بر نتایج حاملگی، یک تیم بین المللی از محققان به سرپرستی متیو چرشیچ از  موسسه تحقیقاتی ژوهانسبورگ، ۷۰ مطالعه بررسی شده در ۲۷ کشور ثروتمند، فقیر و با درآمد متوسط ​​را بررسی کردند.

از ۴۷ مطالعه که مربوط به تولد زودرس بود، ۴۰ مورد گزارش داده بودند که زایمان زودرس در کشورها و مناطقی با دمای گرم‌تر هوا رایج است. 

براساس یافته‌های جدید، احتمال زایمان زودرس به طور متوسط ​​پنج درصد در هر درجه سانتیگراد (۱ درجه سانتی گراد) و در طی روزهای موج گرما ۱۶ درصد افزایش می‌یابد.

 با افزایش گرمای زمان طی سال‌های اخیر و افق افزایشی دما باید منتظر تعداد بیشتری زایمان زودرس در جهان بود.

محقق این پژوهش می‌گوید: «این یافته ها بسیار مهم هستند چراکه تولد زودهنگام تاثیر بلندمدت بر سلامت و فرآیند شناختی مغز نوزاد دارد. تغییرات اقلیمی باعث افزایش قرارگیری زنان باردار در معرض گرمای بیش از حد زیاد می شود. مطالعات قبلی نشان داده اند که افزایش دما می تواند باعث افزایش زایمان زودرس، وزن پایین به هنگام تولد و مرده زایی شود».


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *