چندی پیش ایران خودرو خبر از طراحی قوی‌ ترین موتور پایه گازسوز کشور در این شرکت داد و حال مشخص شد که این پیشرانه همچنان در مرکز تحقیقات ایران خودرو در حال تست و بررسی است.
 
با توجه به آلایندگی خودروهای بنزینی و فشارهای بین المللی برای کاهش تولید آلاینده های جوی و در نظر داشتن اینکه ایران یکی از کشورهایی است که سهم بالایی در ایجاد آلودگی های جوی و گرمایش جهانی دارد، نیاز به خودرویی با سوخت پاک یکی از مهمترین نیازهای صنعت خودروی ایران بوده است.

این موضوع از جایی اهمیت بیشتری پیدا می کند که ایران یکی از کشورهای صاحب بزرگترین ذخایر گاز در جهان است.

از همین رو همیشه بحث خودروهای دوگانه سوز یکی از مباحث اصلی در خودروسازی کشور بود که در عمل موفقیت چندانی کسب نکرده است.

هر چند مشکلات پیشرانه های دوگانه سوز و استهلاک بالای قطعات در بلند مدت، در این ناکامی نقش داشته است اما نمی توان کوتاهی خودروسازان در ساخت پیشرانه ای تمام گازسوز را به این مشکلات نسبت داد.

البته ایران خودرو چند سالی می شود که در حال کار بر روی پیشرانه تمام گازسوز است اما این پیشرانه بر اساس شواهد همچنان در حال تست و بررسی قرار دارد.

بر اساس ویدئویی که به تازگی منتشر شده است، پیشرانه تمام گازسوز ایران خودرو در حال حاضر روی خودروی دنا در حال آزمایش است.

پیشرانه تمام گازسوز ایران خودرو اولین بار روی سمند مورد تست قرار گرفته بود.

بر اساس ادعای ایران خودرو این پیشرانه می تواند با یک بار سوخت گیری گاز طبیعی، علاوه بر کاهش آلایندگی و مصرف انرژی، ۴۰۰ کیلومتر مسافت را بپیماید.

همچنین بیشینه گشتاور تولیدی این موتور نسبت به قوی‌ترین موتور گازسوز ساخت داخل ۱۱۴ نیوتن متر افزایش داشته و به ۲۵۰ نیوتن متر رسیده است.

توان این محصول نیز با افزایش ۷۵ اسبی، ۱۷۵ اسب بخار است.

بر اساس آنچه ایران خودرو از مشخصات فنی این پیشرانه منتشر کرده است، خودرو می تواند نسبت به خودروهای دوگانه سوز شرکتی و کارگاهی، مسافتی بیش از دوبرابر را بپیماید.