دیجیزا/ سایت ویندوز سنترال آزمایش‌هایی از دمای کنسول ایکس باکس سری ایکس در حالت اجرای بازی و استند‌بای انجام داده که نتایجش می‌تواند تا حدی زیادی از نگرانی‌های طرفداران راجع‌به تولید بیش از حد گرما در این کنسول بکاهد.
 
همه می‌دانیم که الکترسیته می‌تواند باعث شود که اجزای الکتریکی یک دستگاه از خود حرارت تولید کنند و به‌همین‌خاطر، هر دستگاه الکتریکی دارای سیستم تهویه است تا این گرما را به‌نوعی دفع و به خارج از آن هدایت کند. طبیعی است که در کنسول‌های بازی و پی سی‌ها، این فن‌ها هستند که این وظیفه را برعهده دارند. بااین‌حال، در آستانه‌ی عرضه‌ی کنسول‌های نسل بعد، گزارش‌هایی راجع‌به نگرانی از تولید گرمای ایکس باکس سری ایکس از کسانی که برای اولین‌‌بار آن‌را تجربه کرده‌اند، مطرح شده است.

حال سایت ویندوز سنترال تصمیم گرفت که درجه‌ی حرارت کنسول نسل بعد مایکروسافت را با استفاده از یک دوربین حرارت‌سنج اندازه بگیرد. آن‌ها نه‌تنها می‌خواستند دمای کلی کنسول را اندازه بگیرند، بلکه مشخص کنند کدام قسمت‌های کنسول بیشترین حرارت را تولید می‌کند. برای مثال، آن‌ها بازی Monster Hunter را در رزولوشن ۱۸۰۰p اجرا کردند که نتیجه این بود که بازی در نرخ فریم میانه‌ی ۵۰ فریم بر ثانیه نوسان داشت؛ در عین حال، حرارت کنسول از ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد تجاوز نکرد. اگر دوست دارید بدانید که کدام قسمت‌های کنسول بیشترین گرما را تولید می‌کنند، می‌توانید ازطریق این لینک به سایت ویندوز سنترال، نگاهی به عکس‌های منتشر شده از این آزمایش‌ها بیندازید.

به‌علاوه، ویندوز سنترال کنسول را در حالت استند‌بای قرار داد و در این حالت درجه‌ی حرارت کنسول روی حدود ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باقی ماند. گرچه این نتایج می‌تواند به شرایط محیطی جایی که آزمایش انجام می‌شود هم وابسته باشد. این آزمایش‌ها در کشور انگلستان انجام شده که این وقت سال بسیار سرد است. آن‌ها توضیح داده‌اند دمای اتاقی که در آن تست‌ها را انجام دادند حدود ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد بود.

همین آزمایش‌ها روی کنسول ایکس باکس وان ایکس نیز انجام شد. دمای این کنسول هنگام اجرای بازی مانستر هانتر در حالت رزولوشن بیشتر (یعنی حالتی که وضوح تصویر بر نرخ فریم ارجحیت دارد) ۵۶ درجه‌ی سانتی‌گراد بود. همچنین در آزمایش دیگری روی مدل پایه‌ی پلی استیشن ۴، هنگام اجرای بازی بلادبورن دمای کنسول به حدود ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید. درنهایت، لپ‌تاپ Razer Blade 17 Pro نیز مورد آزمایش قرار گرفت که بازی World of Warcraft را با تنظیمات گرافیکی اولترا و روشن بودن قابلیت ری‌تریسینگ اجرا می‌کرد. در این حالت‌ها این لپ‌تاپ گرمای بیشتری نسبت به کنسول ایکس باکس سری ایکس از خود تولید کرد.

قبلا خیلی از طرفداران ایکس باکس از شایعه‌‌هایی که حول تولید حرارت بیش از حد کنسول نسل بعد ایکس باکس می‌چرخید، ابراز نگرانی می‌کردند و می‌توان گفت که این نگرانی‌ها تا اندازه‌ی زیادی منطقی بود. آن‌ها بیشتر از این نگران بودند که حرارت بسیار بالای تولید‌شده در کنسول می‌تواند باعث صدمه به اجزای داخلی آن شود. چراکه برای مثال، یک بازی با گرافیک بالا‌ قطعا به سخت‌افزار فشار بیشتر آورده و در‌نتیجه گرمای بیشتری تولید خواهد شد. اما حالا با نتایجی که ویندوز سنترال از این آزمایش‌ها گرفته، خیال طرفداران می‌تواند تا حد زیادی از این بابت راحت شود که کنسول‌های نسل بعد مایکروسافت به‌احتمال زیاد قادر خواهند بود که این گرمای ناخواسته را به بهترین نحو دفع کنند.

کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس کمتر از یک ماه دیگر در تاریخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) عرضه خواهند شد. در فاصله‌ی کوتاهی از این تاریخ، کنسول پلی استیشن ۵ در تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) نیز دردسترس کاربران خواهد بود.

نظر شما کاربران گرامی راجع به این نتایج چیست؟