در یک تقابل کلاسیک بین سوپرکارهای توربوشارژ و تنفس طبیعی، کدام‌یک دست برتر را دارد؟ این سؤالی است که کارواو در درگ جدید خود بین مک‌لارن ۶۰۰LT و فراری ۸۱۲ سوپرفست قصد دارد به آن پاسخ دهد. هردو خودرو اروپایی هستند و هر دو با وجود سن نسبتاً زیاد، خودروهای فوق‌العاده قدرتمندی هستند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که ۸۱۲ با پیشرانهٔ V12 عظیم خود برتری بزرگی داشته باشد اما عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌توانند کمبود قدرت مک‌لارن را جبران کنند. پس بیایید در ابتدا نگاهی به اعداد و ارقام داشته باشیم.


مک‌لارن ۶۰۰LT از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه با لانچ کنترل به چرخ‌های عقب تحویل داده می‌شوند. از سوی دیگر، فراری ۸۱۲ سوپرفست زیر کاپوت کشیدهٔ خود یک نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی دارد که ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مثل مک‌لارن، در اینجا هم یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه تمام نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

هرچند ۸۱۲ برتری آشکاری در قدرت دارد اما مک‌لارن در وزن از برتری قابل‌توجهی برخوردار است. ۶۰۰LT تنها ۱۳۵۶ کیلوگرم وزن دارد که خیلی از فراری ۱۸۰۰ کیلوگرمی سبک‌تر است. این موضوع می‌تواند تأثیر بزرگی روی نتیجهٔ درگ داشته باشد. خب فکر می‌کنید مک‌لارن با این برتری در وزن می‌تواند فراری V12 قدرتمند را مغلوب کند؟ ویدئوی بالا را تماشا کنید تا به پاسخ این سؤال برسید.

مشخصات فنی

مک‌لارن ۶۰۰LT

فراری ۸۱۲ سوپرفست

پیشرانه ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو ۶.۵ لیتری V12
قدرت ۶۰۰ اسب بخار ۸۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۰ نیوتن متر ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۳۶۵ کیلوگرم ۱۸۰۰ کیلوگرم
قیمت ۲۴۵ هزار دلار ۳۳۸ هزار دلار