موش «ماگاوا» که قادر بود با بویایی زمین‌ها، وجود مین در آن‌ها را تشخیص دهد در سن هشت سالگی درگذشت. این موش به خاطر قهرمانی‌هایی که در این زمینه کسب کرده، صاحب مدال طلا شده بود.

ماگاوا موش آفریقایی بود که در طول پنج سال زندگی حرفه‌ای خود توانست بیش از ۱۰۰ مین و مواد منفجره را در کامبوج تشخیص دهد و به متخصصین در خنثی کردن آن‌ها و جلوگیری از هر حادثه‌ای کمک کند.

ماگاوا موفق‌ترین موش صحرایی است که توسط موسسه خیریه بلژیکی «آپوپو» آموزش داده شد تا به انسان‌ها در زمینه حضور مین در محل هشدار دهد.

این موسسه خیریه اعلام کرد که ماگاوا – این موش غول پیکر آفریقایی – در سن هشت سالگی درگذشت.

در گزارش‌ها آمده است ماگاوا که در «تانزانیا» پرورش یافته، قبل از نقل مکان به کامبوج به مدت یکسال آموزش دیده بود تا کار خود را در زمینه بمب‌کُشی آغاز کند. تخمین زده می‌شود حدود شش میلیون مین در این کشور وجود دارد که تهدید کننده سلامت و جان بسیاری از افراد است.

مین‌های زمینی چطور تشخیص داده می‌شوند
ماگاوا که برای تشخیص یک ترکیب شیمیایی در مواد منفجره آموزش دیده بود، بیش از ۱۴۱۰۰۰ متر مربع زمین – معادل ۲۰ زمین فوتبال – را پاکسازی کرد.

او ۱.۲ کیلوگرم وزن و ۷۰ سانتی‌متر طول داشت. درحالیکه این موش بسیار بزرگتر از سایر گونه‌های موش است، اما هنوز به اندازه کافی سبک بود تا بتواند از روی مین‌ها – بدون فعال کردنشان – عبور کند.

ماگاوا قادر بود فضایی به اندازه یک زمین تنیس را تنها در ۲۰ دقیقه جستجو کند – اگر انسان بخواهد چنین مساحتی را با فلزیاب بررسی کند، درحدود چهار روز طول می‌کشد.

در سال ۲۰۲۰، ماگاوا مدال طلای «PDSA» را که صلیب «جورج» برای حیوانات نام دارد، به دلیل فداکاری در نجات جان افراد دریافت کرد. او اولین موش صحرایی بود که در تاریخ ۷۷ ساله این موسسه خیریه، این مدال را دریافت می‌کرد.

این موسسه خیریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: « فداکاری او کمک شایانی به مردم کامبوج کرد تا بدون ترس از دست دادن دست، پا و یا جان خود به خیابان‌ها قدم بگذارند.»