دیجیزا/ فناوری فراصوت برای توانایی‌های خود در تصویربرداری پزشکی شناخته شده، با این حال مهندسان پزشکی دانشگاه «مینه‌سوتا» به دنبال درمان کرونا به وسیله آن هستند.

این گروه از محققان که بخشی از استارتاپ «SecondWave» هستند، می‌خواهند یک گجت پوشیدنی ارزان قیمت با فناوری فراصوت را بطور عمده تولید کنند که می‌تواند روی قفسه سینه قرار بگیرد و با وارد کردن انرژی به طحال، تاثیرات ضدالتهابی روی وضعیت‌های پزشکی مختلف مانند «سپتیسمی» داشته باشد. طحال وظایف زیادی در بدن دارد و به عنوان یک فیلتر برای خون به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن کار می‌کند.

یکی از اساتید دانشگاه مینه‌سوتا و هم‌بنیانگذار SecondWave، «هوبرت لیم» در این زمینه اعلام کرده:

«در نگاه اول شاید این سوال به ذهنتان برسد که چگونه اعمال امواج فراصوت به طحال می‌تواند مشکلات سلامتی ایجاد شده مرتبط با التهاب را درمان کند، در پاسخ باید بگویم چندین گروه در دانشگاه مینه‌سوتا و سراسر ایالات متحده آمریکا به نتایج مناسبی در این زمینه دست پیدا کرده‌اند. ما تحقیقات خود را روی التهاب بیش از حد ریه در بیماران مبتلا به کرونا متمرکز کرده‌ایم.»

لیم و همکارانش در حال همکاری با شرکت‌های پزشکی در سراسر جهان برای انجام آزمایشات و جمع آوری اطلاعات در زمینه درمان کووید-۱۹ با استفاده از امواج فراصوت هستند. این تیم امیدوار به جمع آوری اطلاعات کافی برای کسب تاییدیه جهت استفاده از دستگاه ارزان و قابل حمل خود در آزمایشات بالینی است.

به گفته لیم یکی از مزیت‌های استفاده از دستگاه فراصوت، امنیت آن است:

«فراصوت تنها امواج صوتی با فرکانس بالا است که در دهه‌های گذشته برای تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و دستورالعمل‌های ایمنی مشخصی برای استفاده بالینی دارد، بنابراین عوارض جانبی احتمالی آن کمتر از سایر روش‌های درمانی است.»

مدیرعامل SecondWave، «آنوج بهاردوج» به این موضوع اشاره می‌کند که محصول جدید مشکلات مربوط به هزینه و ابعاد دستگاه‌های فراصوت را برطرف می‌کند:

«یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به روش‌های درمانی سابق با استفاده از امواج فراصوت، ابعاد بزرگ دستگاه‌ها و همچنین قیمت بالای آن‌ها است.»

این استارتاپ موفق ساخت به یک سیستم فراصوت آرایه فازی با کارایی بالا روی یک پلتفرم پوشیدنی کوچک شده که هزینه یکسانی با گوشی‌های هوشمند دارد. این دستگاه را می‌توان ضدعفونی کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد.

لیم نتایج بدست آمده تا به امروز را امیدوارکننده توصیف کرده و امیدوار است آزمایشات آینده باعث جمع آوری مدارک بیشتر درباره درمان ایمن و کارآمد کرونا به وسیله امواج فراصوت شود. مقاله این محققان هنوز به چاپ  نرسیده اما در دسترس عموم قرار دارد.