آزمایش جدید با هدف آزمودن یک درمان غیرتهاجمی برای سرطان کبد در مراحل اولیه انجام می‌شود.

به گزارش مدیکال نت، محققان قرار است با کمک تزریق بیش از ۲ میلیون دلار بودجه دولت فدرال استرالیا یک درمان غیرتهاجمی را برای سرطان کبد غیرقابل جراحی در مراحل اولیه آزمایش کنند.

هدف این کارآزمایی به رهبری پروفسور آلن ویگ، از کالج پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه فلیندرز، استرالیا، آزمایش رادیوتراپی استریوتاکتیک ابلیاتیو بدن(SABR) است. رادیوتراپی استریوتاکتیک ابلیاتیو بدن(SABR) یک تکنیک غیرتهاجمی است که امکان ارسال دوزهای پرتوهای بالا را با دقت بسیار زیادی فراهم می‌کند.

در حال حاضر استاندارد مراقبت از سرطان کبد یا هپاتوسلولار کارسینوما(HCC) رایج‌ترین نوع سرطان کبد و درمان با ریشه‌کنی از راه پوست است؛ یک درمان ریشه‌کنی با حرارت(استفاده از دماهای شدید برای برداشتن سرطان) که به‌ طور مستقیم با استفاده از سوزن به تومور وارد می‌شود.

پروفسور ویگ می‌گوید: نتایج تحقیقات نشان داده‌ استاندارد فعلی مراقبت همیشه موفقیت‌آمیز نیست زیرا سرطان در بیش از ۳۰ درصد موارد ممکن است دوباره رخ دهد و تعدادی از افراد در وهله اول به‌ دلیل اندازه و موقعیت تومور امکان درمان ندارند.

از طرف دیگر رادیوتراپی استریوتاکتیک ابلیاتیو بدن یک روش پرتودرمانی تقریبا جدید است که پیش از این برای درمان تعدادی از سرطان‌های دیگر با موفقیت استفاده شده اما هنوز به‌ طور گسترده برای درمان سرطان‌های کبد استفاده نشده است.

این روش غیرتهاجمی با هدف قرار دادن تومور با تعدادی پرتوهای تشعشعی از زوایای مختلف انجام می‌شود که امکان ارائه دوز بالا و درمان دقیق طی سه تا پنج جلسه و کاهش آسیب به بافت‌های سالم اطراف را فراهم می‌کند.

این پروژه که با همکاری چند متخصص برجسته خون، متخصص سرطان پرتودرمانی و رادیولوژیست‌ها در ۱۶ مرکز اصلی کبد استرالیا انجام می‌شود یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده را برای مقایسه درمان غیرتهاجمی با استاندارد مراقبت تهاجمی فعلی با استفاده از نتایج برای تغییر پروتکل‌های درمانی در سطح جهانی انجام خواهد داد.

پروفسور آلن ویگ بیان کرد: در حال حاضر رادیوتراپی استریوتاکتیک ابلیاتیو بدن یک روش تجربی در نظر گرفته می‌شود و تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که درمان‌های خط اول شکست بخورد. با این حال نتایج تحقیقات اولیه نشان داده این درمان ظرفیت کنترل تومورها را با عوارض جانبی بسیار کم دارد و می‌تواند در مواردی به کار رود که به‌ دلیل اندازه تومور یا مکان دشوار با ریشه‌کنی از طریق پوست قابل درمان نیست.

محققان می‌گویند: با افزایش تعداد سرطان کبد در سراسر استرالیا اثبات و به کارگیری بهترین درمان حیاتی است.

پروفسور ویگ افزود: میزان سرطان کبد در ۳۰ سال گذشته ۳۷۸ درصد افزایش یافته که دومین افزایش بزرگ در بین هر نوع سرطانی است. همچنین میزان مرگ‌ومیر آن بیشترین افزایش را بین سرطان‌ها داشته است.

سرطان کبد تنها سرطان با میزان بقای کم و شیوع سریع در حال افزایش است؛ بنابراین یافتن راه‌هایی برای بهبود نتایج برای بیماران حیاتی است.

رادیوتراپی استریوتاکتیک ابلیاتیو بدن می‌تواند کنترل تومور را بهبود بخشد و در عین حال توانایی آن در ارائه در محیط‌های سرپایی در جلسات درمانی کمتر به این معناست که شاید مقرون‌ به صرفه باشد و به توان آن را به سرعت در عمل بالینی به کار گرفت.

این آزمایش پنج ساله امسال با مکان‌های آزمایشی پیش‌بینی شده در تمام ایالت‌های اصلی استرالیا آغاز خواهد شد.