یک داروی ضد ویروسی جدید به نام مولنوپیراویر می تواند عفونت های کووید-۱۹ را در کمتر از یک هفته شکست داده و به طور بالقوه قوانین قرنطینه را برای همیشه تغییر دهد.
داروی مولنوپیراویر (Molnupiravir) به طور موثر عفونت های ویروس ایجاد کننده کرونا را در یک گروه نمونه تا روز سوم پس از شروع درمان خنثی کرد. در همین حال، سایر بیماران کرونایی که دارونما مصرف می کردند پنج روز طول کشید تا پیشرفت پزشکی مشابهی داشته باشند. 
مولنوپیراویر یک پیش داروی ضد ویروسی خوراکی است که فعالیت گسترده‌ای در برابر بسیاری از ویروس‌های کرونا دارد. پیش داروها پس از ورود به بدن فعال می شوند. نکته مهم این است که این دارو در برابر ویروس کرونا و انواع سویه های آن از جمله دلتا و امیکرون فعال است.
برای شروع، کارآزمایی کنترل ‌شده با دارونما نشان داد که مولنوپیراویر بهتر از دارونما در میان بزرگسالان غیر بستری که در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند، عمل می کند. با این حال محققان خاطرنشان می ‌کنند که این مزایا تنها در صورت شروع استفاده از مولنوپیراویر توسط بیماران در عرض پنج روز پس از شروع علائم است. 
پژوهشگران این مطالعه از آزمایش ‌های PCR برای اندازه‌ گیری بارهای ویروسی کرونا در بین بیماران در روزهای اول، سوم، پنجم، دهم، پانزدهم و بیست و نهم استفاده کردند. در مجموع، محققان ۹۶ نفر را در گروه دارونما و ۹۲ بیمار را با مولنوپیراویر درمان کردند.
در روز سوم درمان، تیم هیچ اثری از عفونت ویروس کرونا در هیچ یک از ۹۲ شرکت کننده دریافت کننده مولنوپیراویر پیدا نشد. در مقایسه، ۲۱.۸ درصد از شرکت کنندگان دارونما هنوز ویروسی بودند.در روز پنجم، هیچ کس در گروه مولنوپیراویر هیچ اثری از عفونت ویروس کرونا نداشت و در روز دهم، همه افراد در هر دو گروه عاری از ویروس بودند. 
این تجزیه و تحلیل ها نشان می ‌دهد که دو بار در روز ۸۰۰ میلی ‌گرم مولنوپیراویر در یک دوره درمانی ۵ روزه منجر به کاهش سریع ‌تر آران ای ویروسی و حذف سریع ‌تر ویروس کرونا می ‌شود. 
 دکتر جولی استریزکی (Julie Strizki) یکی از پژوهشگران این مطالعات در این باره می‌ گوید: مطالعات انجام شده شواهدی را نشان می دهد که مولنوپیراویر به افراد آلوده کمک می ‌کند تا عامل ویروس کرونا را سریع ‌تر پاک کرده و می‌ تواند خطر پیشرفت ابتلای ویروسی به بیماری شدید را کاهش دهد.
این تحقیق قرار است در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی امسال ارائه شود.