گروهی از کارکنان سیاه‌پوست تسلا، علیه این شرکت یک پرونده حقوقی تشکیل داده‌اند. این گروه که شامل پرسنل فعلی و سابق کمپانی می‌شود، وجود سوء استفاده و آزار و اذیت در کارخانه را دلیل طرح شکایت خود اعلام کرده‌اند. شکایت علیه تسلا در دادگاه ایالتی کالیفرنیا به جریان افتاده است.

شاکیان جدید تسلا اظهارنظرها و رفتارهای نژادپرستانه همکاران، مدیران و کارمندان بخش منابع انسانی را دلیل اصلی طرح شکایت عنوان کرده‌اند. علاوه‌بر این، آنها معتقدند از مزایا و ارتقای رتبه شغلی محروم مانده و عمدتا به کارهای سخت فیزیکی گماشته می‌شده‌اند.


بیشترین آزار و اذیت شاکیان تسلا در کارخانه فریمونت واقع در ایالت کالیفرنیا گزارش شده است. به گفته شاکیان استفاده از یک واژه ناپسند – که معادل فارسی آن «کاکاسیاه» است – در این کارخانه بسیار رایج بوده و آنها کلمات آزاردهنده دیگری مثل برده و مهاجر را به وفور شنیده‌اند. همچنین آنها از کاربرد زیاد اظهارنظرهای جنسی در این کارخانه خبر داده‌اند. این گروه تاکید کرده پروتکل‌های شرکت تسلا در محیط کار، همراه با تبعیض نژادی آشکار و واضح است.


 
در پرونده تشکیل شده علیه تسلا به تنزل شغلی یکی از کارکنان نیز اشاره شده است. این فرد شاغل در بخش تولید کارخانه فریمونت ظاهرا پس از ابتلا به کرونا غیبت داشته و تسلا نبود وی در محل کار را غیرموجه تشخیص داده است. به همین خاطر پس از بازگشت مجدد به سر کار، وی تنزل رتبه پیدا کرده است.

آنطور که نشریه گاردین گزارش کرده، تسلا در حال حاضر حداقل با ۱۰ پرونده حقوقی مرتبط با تبعیض نژادی و آزار و اذیت جنسی درگیر است. البته این کمپانی در اکثر موارد اتهامات وارد شده را رد کرده است.

بد نیست بدانید پرونده جدید در شرایطی علیه تسلا گشوده شده که این شرکت همین چندی قبل به پرداخت ۱۳۷ میلیون دلار غرامت به یک اپراتور بالابر محکوم شد! این اپراتور به خاطر محیط کاری سخت و نژادپرستی به شکایت از تسلا پرداخته بود.

در پرونده مذکور اوون دیاز مدعی بود در کارخانه فریمونت مدام به وی توهین می‌شده و چندین و چند بار کاریکاتور و سواستیکا در این کارخانه مشاهده کرده است. در اکتبر ۲۰۲۱ تسلا به خاطر صدمات طاقت‌فرسا ۱۳۰ میلیون دلار و به خاطر فشارهای عاطفی ۶.۹ میلیون دلار به این اپراتور پرداخت نمود. البته در فرجام‌خواهی صورت گرفته، یک قاضی دیگر مبلغ غرامت را به ۱۵ میلیون دلار کاهش داد.