دیجیزا/ والدینی که نام کودکان خود را الکسا گذاشته‌اند می‌گویند دخترانشان به خاطر هم‌نامی با دستیار صوتی و هوشمند آمازون مورد آزار بقیه قرار گرفته‌اند. آن‌ها حالا خواستار تغییر نام این دستیار صوتی به اسمی غیرانسانی هستند.

عده‌ای از این خانواده‌ها نام فرزندان خود را تغییر داده‌اند چون مدعی‌اند که میزان آزارها از حد تحمل فراتر بوده است. آمازون در واکنش به این اتفاق اعلام کرده که از شنیدن این گزارش‌ها احساس تاسف می‌کند و هر گونه آزار علیه کودکان را به شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌داند.

کلمه الکسا در سال‌های اخیر رواج زیادی بین خانواده پیدا کرده چون حالا افراد بیشتری از بلندگوهای هوشمند آمازون استفاده می‌کنند. بلندگوهایی مثل آمازون اکو و اکو دات می‌توانند با فرمان الکسا فعال شده و دستورات کاربر را دریافت کنند. با این حال، افرادی که اسم آن‌ها الکساست دچار مشکلاتی شده‌اند؛ برای مثال بقیه مکررا برای شوخی نام آن‌ها را فریاد می‌زنند و به آن‌ها دستور می‌دهند.

مادر یکی از این بچه‌ها می‌گوید فرزندش در زمان ورود به مدرسه راهنمایی به خاطر همین شوخی‌ها دیگر تمایلی نداشت که خودش را معرفی کند. مدرسه هم در این زمینه به او کمکی نکرد و معتقد بود که خود دانش‌آموز باید سطح تحملش را بالا ببرد. این مسئله باعث شد مادر الکسا نام فرزندش را تغییر دهد. او از آمازون می‌خواهد که فرمان بیداری پیش‌فرض دستیار صوتی این شرکت را عوض کند.

در حال حاضر بیش از ۴ هزار نفر با سن کمتر از ۲۵ سال با نام الکسا در بریتانیا زندگی می‌کنند. البته این قضیه فقط به کودکان و نوجوانان یا بریتانیا ختم نمی‌شود. یکی از بزرگسالان ساکن آلمان که دائما تحت تاثیر این شوخی‌ها بوده، می‌گوید: «فکر می‌کنم از نظر اخلاقی پذیرفتنی نیست یک برند یک اسم انسانی را بدزدد و به طور کامل معنای آن را عوض کند. اسم من هویت من است.»

آمازون می‌گوید: «به عنوان جایگزینی برای الکسا، ما امکان استفاده از سایر فرمان‌های بیداری مثل اکو، کامپیوتر و آمازون را در اختیار داریم. ما به بازخوردهای مشتریانمان اهمیت می‌دهیم و مانند همیشه تلاش می‌کنیم تا قابلیت‌های بیشتری در این زمینه ارائه کنیم.»

آمازون تنها شرکتی نیست که نام دستیار خود را از بین اسامی انسان‌ها انتخاب کرده است. سیری اپل هم حالت اختصاری نام «سیگرید» است که در نروژ، سوئد و جزایر فارو استفاده می‌شود. البته تلفظ سیری در نروژی کشیده‌تر و با تاکید بیشتر بر حرف «ر» است.