پژوهشگران چینی یک ماسک جدید توسعه داده‌اند که به افراد هنگام قرارگیری در معرض کرونا یا آنفلوانزا، این موضوع را اطلاع می‌دهد. این ماسک می‌تواند به افراد آسیب‌پذیر و همچنین کنترل شیوع این بیماری‌ها کمک می‌کند.
درون این ماسک از یک سنسور استفاده شده که می‌تواند کووید-۱۹، ویروس‌های آنفلوانزا H5N1 و H1N1 در هوا را تنها در مدت ۱۰ دقیقه شناسایی کند و به یک دستگاه الکترونیکی، هشدار بفرستد. این ماسک توسط پژوهشگران دانشگاه «تونگچی» در شانگهای، چین توسعه پیدا کرده است.

نحوه عملکرد ماسک هوشمند تشخیص کرونا
دانشمندان به دنبال توسعه ماسک هوشمندی بودند که قادر به شناسایی حضور ویروس در هوا و اطلاع‌رسانی به کاربر باشد. علاوه بر این، ماسک جدید بیشتر با هدف محیط‌های سربسته توسعه پیدا کرده؛ یعنی مناطقی که احتمال انتقال ویروس در آن‌ها بیشتر است.
این ماسک می‌تواند ویروس‌های تنفسی رایج در هوا را از طریق قطرات یا ذرات معلق در هوا (آئروسل) شناسایی کند. اکثر ویروس‌های تنفسی مانند کرونا یا آنفلوانزا هنگام صحبت، سرفه یا عطسه از این طریق گسترش پیدا می‌کنند. این ویروس‌ها برای مدتی در هوا معلق می‌مانند
درون ماسک، دانشمندان چینی از یک سنسور کوچک با «آپتامر»، نوعی مولکول مصنوعی که می‌تواند پروتئین‌های منحصر به‌فرد پاتوژن‌ها مانند آنتی‌بادی را شناسایی کند، استفاده کرده‌اند. در این سنسور از سه نوع آپتامر بهره برده‌اند؛ آپتامرهایی که می‌توانند پروتئین‌های سطحی کووید-۱۹، H5N1 و H1N1 را تشخیص دهند.
زمانی که آپتامرها با پروتئین‌ها مدنظر ارتباط برقرار کنند، یک ترانزیستور روی ماسک فعال می‌شود و در کمتر از ۱۰ دقیقه، به فردی که ماسک را پوشیده، هشدار می‌فرستد.
این ماسک در یک محفظه بسته مورد آزمایش قرار گرفته و دانشمندان پروتئین‌های سطحی زنده‌ای که حاوی مقادیر کمی ویروس بودند را روی آن اسپری کردند. در این آزمایش، سنسور توانست نمونه‌ها با ۰.۳ میکرولیتر مایع حاوی پروتئین‌های زنده را شناسایی کند. به گفته پژوهشگران، این میزان ۷۰ تا ۵۶۰ برابر کمتر از حجم مایع تولید شده در هنگام عطسه و بسیار کمتر از صحبت کردن یا سرفه است.
به باور محققان، اگر در آینده ویروس جدیدی سروکله‌اش پیدا شود، می‌توان ماسک را برای شناسایی آن بروزرسانی کرد. پژوهشگران چینی امیدوارند مدت زمان شناسایی ویروس کاهش و دقت آن افزایش یابد.