دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

دانشمندان موقعیت دقیق زمین را برای بیگانگان ارسال می‌کنند!

دانشمندان موقعیت دقیق زمین را برای بیگانگان ارسال می‌کنند!

این پرسش که آیا ما در جهان تنها هستیم یا خیر برای دهه‌ها ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است؛ با این وجود تلاش برای کشف حیات فرازمینی تاکنون بی‌نتیجه باقی مانده است. اکنون متخصصان می‌خواهند یک پیام رادیویی که حاوی موقعیت دقیق زمین است را به اعماق فضا ارسال کنند. به این امید که روزی توسط یک تمدن بیگانه دریافت و درک شود.

 به نقل از دیلی‌میل، این پیام که “فانوس دریایی در کهکشان”(Beacon in the Galaxy) یا به اختصار(BITG) نام دارد یک نسخه‌ی به روزرسانی شده از پیامی موسوم به آرسیبو (Arecibo) است که اولین بار در سال ۱۹۷۴ با هدفی یکسان به فضا ارسال شد.

این پیام به صورت کد باینری(صفر و یکی) ارسال شد که در صورت رمزگشایی یک تصویر گرافیکی از انسان، دی‌ان‌ای ما و منظومه شمسی را نمایش می‌داد.

پیام “فانوس دریایی در کهکشان”  نیز حاوی ترسیمی از دی‌ان‌ای، منظومه شمسی و همچنین دیاگرامی از یک زن و مرد خواهد بود و علاوه بر آن حاوی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به پیام آرسیبو در مورد ریاضیات پایه و علم است.

برای مثال در این پیام اطلاعاتی در مورد رایج‌ترین عناصر زمین، نقشه‌ای که توده‌های خشکی سیاره ما را نشان می‌دهد و دعوت‌نامه‌ای برای پاسخ به این پیام قرار دارد.

در حالی که چشم‌انداز ارتباط با حیات بیگانه ممکن است جالب به نظر برسد اما انتشار اطلاعات مربوط به موقعیت مکان سیاره ما در فضا کاری مغایر با نگرانی‌های مطرح شده توسط استاد فقید فیزیک، استیون هاوکینگ است که باور داشت تمدن‌های فرازمینی هوشمند ممکن است در پی نابودی ما باشند.

پروفسور هاوکینگ از تلاش‌ها برای یافتن بیگانگان بوسیله گوش کردن به سیگنال‌ها حمایت می‌کرد اما نسبت به ارتباط  با آن‌ها در قالب پیام رادیویی هشدار می‌داد. ترس او این بود که با توجه به رفتار بشریت، حیات‌های بیگانه رفتار دوستانه‌ای نداشته باشند.

دانشمندان موقعیت دقیق زمین را برای بیگانگان ارسال می‌کنند!

به گفته‌ی هاوکینگ، اگر به تاریخ گذشته زمین نگاه کنید، ارتباط انسان‌ با موجودات کم‌هوش‌تر اغلب از منظر آن‌ها فاجعه‌بار بوده و رویارویی فناوری‌های ابتدایی با فناوری‌های پیشرفته برای گروه کمتر پیشرفته بسیار بد پیش‌ رفته است. هاوکینگ ادامه می‌دهد که موجودات فضایی می‌توانند بسیار قدرتمندتر از ما باشند و شاید ما را تنها در حد یک باکتری ببینند.

با این وجود “جمیله هاه”(Jamilah Hah)  که در این پروژه شرکت داشته باور دارد که مزایای ارتباط با بیگانگان نسبت به خطرهای احتمالی آن بیشتر است. البته تا زمانی که این تماس‌ها با نشانه‌ای واضح از صلح انجام شود.

“متیو چانگ”(Matthew Chong) دانشجوی ریاضی و فیزیک در دانشگاه کمبریج و یکی از نویسندگان مقاله‌ی این پیام در مورد آنچه در این پیام رادیویی قرار دارد توضیح داده است.

او به نیوزویک می‌گوید: بخش عمده‌ی این پیام که نسخه‌ی گسترده‌تر پیام آرسیبو و “تماس کیهانی”(Cosmic Call) است حاوی مجموعه‌ای جدید از اطلاعات گرافیکی به صورت تصویر و حروف الفبای خاص برای نمایش اعداد، عناصر، دی‌ان‌ای، زمین‌ها، اقیانوس و انسان است. این پیام هنوز ارسال نشده و تاریخ مشخصی برای ارسال آن نیز  تعیین نشده است.

با این وجود دانشمندان می‌گویند که احتمال انتقال آن از “تلسکوپ رادیویی کروی با دیافگرام ۵۰۰ متری”(Five-hundred-meter Aperture Spherical Radio Telescope) در چین و آرایه تلسکوپ آلن (Allen Telescope Array) موسسه SETI در شمال کالیفرنیا وجود دارد.

پیام آرسیبو ابتدا در روز ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۴ از رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو ارسال شد. این رصدخانه در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و هدف از ساخت آن نمایش قابلیت‌های تجهیزات تازه نصب شده در تلسکوپ رادیویی و تلاش برای تماس با حیات فرازمینی بود.

رصدخانه آرسیبو در روز یکم دسامبر سال ۲۰۲۰ فرو ریخت و به کار خود پایان داد.  


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *