با شدت گرفتن چرخه خورشیدی کنونی، گردبادی روی سطح خورشید شکل گرفته که توسط نیرومندترین شراره‌های خورشیدی چند سال اخیر همراهی می‌شود، با این وجود دانشمندان در خلال این رویدادها یکی دیگر از قدرتمندترین پدیده‌های خورشیدی که همان زلزله خورشیدی است را مشاهده کرده‌اند.

«الکساندر کاسوویچف» از انستیتوی فناوری نیوجرسی در مصاحبه با Spaceweather اعلام کرد: «ما به تازگی نخستین خورشید‌لرزه از چرخه خورشیدی ۲۵ را شناسایی کردیم که در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۲۰۲۲ از شراره خورشیدی رده X1.5 متساعد شد.»

همان‌طور که از لغت «خورشید‌لرزه» بر‌می‌آید، این رویدادها فعالیت‌هایی لرزشی در سطح خورشید محسوب می‌شوند که به زمین‌لرزه‌های سیاره خودمان شباهت دارند، تنها با این تفاوت که بسیار قدرتمندتر هستند. گفتنی است مطالعه خورشید‌لرزه‌ها برای درک رابطه میان لکه‌های خورشیدی و چگونگی تولید شراره‌های خورشیدی توسط آنها مفید است.

سایر اطلاعات تکمیلی از رویداد خورشیدلرزه
رویداد خورشیدلرزه که اولین بار در سال ۱۹۹۶ شناسایی شد، معمولا و نه همیشه، چند شراره خورشیدی را همراهی می‌کند و انرژی آن عموما ۴۰,۰۰۰ برابر بیشتر از زلزله سهمگین سال ۱۹۰۶ سان‌فرانسیسکو است.

طی این رویداد، لرزه‌ها درست مانند یک زلزله زمینی به صورت مواج در لایه‌های داخلی خورشید به حرکت در‌می‌آیند اما تفاوت اسرارآمیزی در این میان وجود دارد زیرا این امواج متراکم قبل از میان رفتن ناگهانی‌، تا سرعت ۴۰۲,۳۳۵ کیلومتر در ساعت شتاب می‌گیرند.

  
تصویر داپلر ثبت شده توسط رصدخانه «سولار داینامیکز ناسا» (بالا) می‌تواند جنبه‌ای از این امواج مذکور را که به زحمت قابل مشاهده هستند را نشان دهد. همانطور که می‌بینید، تلاطم همیشگی سطح خورشید در این امواج تداخل ایجاد می‌کند و به همین علت رویداد مذکور تا همین چند دهه پیش ناشناخته باقی مانده بود.

در پایان لازم به ذکر است که خورشید در حال گذراندن چرخه‌ای حدودا ۱۱ ساله است که طی آن فعالیت لکه‌ها و شراره‌های خورشیدی پیش از کاهش دوباره به اوج می‌رسند. در حال حاضر این فعالیت‌ها به شدت و با سرعت در حال افزایش هستند و در طول سال‌های آتی اخبار بیشتری در این رابطه خواهیم دید.