ویروس ایدز سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و افراد مبتلا به این بیماری مجبورند در تمام عمر خود داروهایی جهت کنترل این بیماری مصرف کنند. یافته های اخیر پژوهشگران نشان می دهد،این داروها می تواند باعث افزایش فشار خون شده و بیماران را در خطر حملات قلبی و بیماری های عروقی قرار دهد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: افرادی که داروهای اچ آی وی به نام دولوتگراویر (DTG)  مصرف می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا  هستند. این موضوع در حالی است که پیش از این و در سال ۲۰۱۹ سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی داروی دولوتگراویر را به عنوان مناسب ترین درمان ضد ویروسی برای افرادی که از اچ آی وی رنج می برند ، به ویژه در کشورهایی با درآمد متوسط توصیه کرد.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود اشاره کرد: این دارو نسبت به گزینه های درمانی توصیه شده قبلی برای مبارزه با ایدز، موثرتر و کم هزینه تر بوده و به میزان کمتری مستعد ایجاد مقاومت دارویی است.

به همین دلیل این دارو در حال حاضر اصلی ترین داروی تجویز شده برای افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی محسوب می شود. به گزارش دیجیزا، مصرف گسترده این دارو سبب شد تا تیمی از محققین به بررسی عوارض جانبی آن بپردازند. این مطالعات جدید نشان می دهد: داروی دولوتگراویر افراد را مستعد اضافه وزن کرده و علاوه بر این، محققین تایید کرده‌اند که افراد مبتلا به اچ آی وی که داروی فوق را مصرف می ‌کنند ممکن است در خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار داشته باشند.

 این موضوع دارای اهمیت بسیار زیادی در سلامت عمومی افراد است زیرا فشار خون بالا وضعیتی به شمار می رود که بر اثر آن فشار به دیواره رگ های خونی افزایش پیدا می کند. فشار خون بالا همچنین می تواند احتمال ابتلا به سکته مغزی، کاهش بینایی، حمله قلبی، نارسایی های قلبی و بیماری کلیوی را بیشتر کند.

در پی اعلام موضوع متخصصین توصیه می کنند: افرادی که داروهای ایدز را مصرف می کنند، شرایط فشار خون خود را همواره تحت کنترل داشته و در صورت نیاز زیر نظر پزشک از داروهای لازم برای کنترل این عارضه استفاده کنند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  eClinicalMedicine منتشر شده و در اختیار جامعه پزشکی قرار دارد.