محققان بین المللی در یک تحقیق جدید دریافته اند که استفاده از داروهای کاهش کلسترول و همچنین داروهای کنترل دیابت می تواند بروز یک بیماری چشمی مهم عامل کوری را کاهش دهد.

 بررسی های یک پژوهش جدید بین الملل نشان می دهد:استفاده مکرر و منظم از داروهای مربوط به کاهش کلسترول و کنترل دیابت نوع دو، می تواند احتمال ایجاد نوعی بیماری چشمی خطرناک به نام «بیماری تحلیل برنده چشم وابسته به سن» یا اصطلاحا AMD را کاهش دهد.

در واقع بر اساس نتایج این پژوهش که توسط متخصصانی از دانشگاه سیدنی استرالیا و بیمارستان دانشگاهی بن در آلمان و با تمرکز بر جمعیت اروپایی انجام شده است، استفاده مکرر از این داروها، با شیوع کمتر AMD که به آن «دژنراسیون ماکولا وابسته به سن» نیز اطلاق می شود، رابطه دارد.

AMD از علل اصلی بروز اختلال بینایی شدید در میان افراد مسن و در کشورهای پردرآمد است. در این بیماری، لکه زرد چشم یا اصطلاحا ماکولا که نقطه اصلی حساس به نور در شبکیه است، تخریب می گردد.به گزارش دیجیزا،  تنها در اروپا و در حال حاضر، حدود 67 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و پیش بینی می شود که در چند دهه آینده و با افزایش بیشتر در سن جمعیت، این تعداد، افزایش بیشتری نیز نشان دهند.

بیماری AMD بر توان دید مرکزی و همچنین توانایی دیدن جزئیات توسط شخص تاثیر می گذارد. محققان در تحقیقات متعدد متوجه شده بوده اند که عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مختلف مرتبط با افزایش سن، باعث تحریک بروز AMD می‌شوند، اما هیچ گاه مشخص نبوده که بهترین روش برای جلوگیری از این بیماری خطرناک و یا کاهش سرعت پیشرفت آن چیست.

در تلاش برای یافتن پاسخی برای این معضل پژوهشی، محققان نتایج 14 مطالعه مبتنی بر جمعیت و بیمارستانی را از کشورهای فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، نروژ، پرتغال، روسیه و بریتانیا ترکیب کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این داده ها مربوط به 40 هزار شخص مختلف بودند.

افراد شرکت کننده در این مطالعه بزرگ، همگی بالای 50 سال سن داشتند و حداقل یکی از انواع داروهای زیر را مورد استفاده قرار می دادند: داروهای کاهنده کلسترول نظیر استاتین ها؛ داروهای کنترل دیابت مشتمل بر انسولین؛ همه داروهای کاهش التهاب به استثنای استروئیدها؛ و داروی لوودوپا برای درمان اختلالات حرکتی ناشی از بیماری های عصبی.

 تجزیه و تحلیل داده های تلفیقی مورد اشاره نشان داد که داروهای کاهش کلسترول و داروهای کنترل دیابت به ترتیب موجبات کاهش شیوع 15 و 22 درصدی را برای هر نوع بیماری AMD نشان می دهند.

به گفته مجریان این تحقیق، چنین ارتباطی برای هیچ یک از انواع دیگر داروها یافت نشد. همچنین در خصوص AMD پیشرفته نیز، تنها تعداد نسبتاً کمی از تاثیرات این موارد دارویی دیده شد.

به گزارش دیجیزا، یافته های فوق در نشریه معتبر و بین المللی British Journal of Ophthalmology منتشر شده اند.