نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که دارای گروه خونی A هستند، بیشتر از افرادی که دارای گروه خونی O هستند، قبل از ۶۰ سالگی دچار سکته مغزی می شوند.

بر اساس یک متاآنالیز جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) انجام شد، گروه خونی افراد ممکن است با خطر ابتلا به سکته اولیه مرتبط باشد.

این متاآنالیز شامل تمام داده‌های موجود از مطالعات ژنتیکی با تمرکز بر سکته‌های ایسکمیک است که در اثر انسداد جریان خون در مغز ایجاد می‌شود و در بزرگسالان جوان‌تر زیر ۶۰ سال رخ می‌دهد.

تعداد افراد مبتلا به سکته های اولیه در حال افزایش است. احتمال مرگ این افراد در اثر این رویداد تهدید کننده زندگی بیشتر است و بازماندگان به طور بالقوه با چندین دهه ناتوانی مواجه می شوند. استیون جی. کیتنر، محقق ارشد این مطالعه، MD، MPH، پروفسور نورولوژی در UMSOM و متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، گفت، با وجود این، تحقیقات کمی در مورد علل سکته های اولیه وجود دارد.

او و همکارانش این مطالعه را با انجام متاآنالیز ۴۸ مطالعه در زمینه ژنتیک و سکته ایسکمیک انجام دادند که شامل ۱۷۰۰۰ بیمار سکته مغزی و نزدیک به ۶۰۰۰۰۰ فرد سالم بود که هرگز سکته مغزی را تجربه نکرده بودند.

آنها سپس تمام کروموزوم‌های جمع‌آوری‌شده را برای شناسایی انواع ژنتیکی مرتبط با سکته بررسی کردند و ارتباطی بین سکته مغزی زودرس که قبل از ۶۰ سالگی رخ می‌دهد و ناحیه کروموزوم که شامل ژنی است که تعیین می‌کند یک گروه خونی A، AB، B یا O را شامل می‌شود، یافتند.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به سکته اولیه در مقایسه با افرادی که سکته مغزی دیررس داشتند و افرادی که هرگز سکته نکرده بودند، احتمال بیشتری داشت که گروه خونی A و گروه خونی O (شایع ترین گروه خونی) داشته باشند. سکته مغزی زودهنگام و دیررس نیز در مقایسه با گروه کنترل احتمال بیشتری داشت که گروه خونی B داشته باشند.

پس از تنظیم جنسیت و سایر عوامل، محققان دریافتند افرادی که دارای گروه خونی A هستند، ۱۶ درصد بیشتر از افراد دارای گروه های خونی دیگر در معرض خطر سکته اولیه قرار دارند. خطر سکته مغزی در افرادی که گروه خونی O داشتند ۱۲ درصد کمتر از سایر گروه های خونی بود.

متاآنالیز ما مشخصات ژنتیکی افراد را بررسی کرد و ارتباطی بین گروه خونی و خطر ابتلا به سکته مغزی زودرس پیدا کرد. برکستون دی. میچل، محقق ارشد این مطالعه، دکترا، MPH، پروفسور پزشکی در UMSOM، گفت که ارتباط گروه خونی با سکته مغزی دیررس بسیار ضعیف تر از آنچه در سکته اولیه یافتیم بود.

محققان تاکید کردند که افزایش خطر بسیار کم است و افرادی که دارای گروه خونی A هستند نباید نگران شروع زودهنگام سکته مغزی باشند یا بر اساس این یافته در غربالگری یا آزمایشات پزشکی اضافی شرکت کنند.

ما هنوز نمی دانیم که چرا گروه خونی A خطر بیشتری ایجاد می کند، اما احتمالاً با عوامل لخته کننده خون مانند پلاکت ها و سلول هایی که رگ های خونی را پوشانده اند و همچنین سایر پروتئین های در گردش که همه نقش دارند، ارتباط دارد. دکتر کیتنر گفت: در ایجاد لخته های خون.

مطالعات قبلی نشان می دهد که افرادی که دارای گروه خونی A هستند، کمی بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته خون در پاها به نام ترومبوز ورید عمقی هستند.

او افزود که ما به وضوح به مطالعات بعدی بیشتری برای روشن شدن مکانیسم های افزایش خطر سکته مغزی نیاز داریم.

محدودیت مطالعه عدم تنوع نسبی در بین شرکت کنندگان بود. این داده ها از کنسرسیوم سکته مغزی زودرس مشتق شده است، که با همکاری ۴۸ مطالعه مختلف در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، ژاپن، پاکستان و استرالیا انجام شده است. حدود ۳۵ درصد از شرکت کنندگان اجدادی غیر اروپایی داشتند.

مارک تی گلادوین، MD، معاون اجرایی امور پزشکی UM بالتیمور و جان زی گفت: این مطالعه یک سوال مهم را مطرح می کند که نیاز به بررسی عمیق تر در مورد اینکه چگونه گروه خونی از پیش تعیین شده ژنتیکی ما ممکن است در خطر سکته اولیه نقش داشته باشد، دارد. و Akiko K. Bowers استاد و رئیس محترم دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند.

این به نیاز فوری برای یافتن راه‌های جدید برای جلوگیری از این رویدادهای بالقوه ویرانگر در بزرگسالان جوان اشاره می‌کند.