مهندسان دانشگاه پنسیلوانیا سیستمی از میکروربات‌ها با قابلیت تغییر شکل توسعه داده‌اند که می‌تواند به جای مسواک و نخ دندان مورد استفاده قرار گیرد. این میکروربات‌ها نه تنها می‌توانند پلاک دندان‌ها را تمیز کنند، بلکه با استفاده از مواد ضد میکروبی می‌توانند باکتری‌های بد را هم از بین ببرند. 

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از کارهای روزمره‌ای است که گاهی می‌تواند آزاردهنده و وقت‌گیر باشد و حالا محققان در تلاشند با کمک ربات‌های کوچک بتوانند مکانیزمی را طراحی کنند که دیگر نیازی به مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن وجود نداشته باشد. 

میکروربات‌هایی که محققان توسعه داده‌اند، به راحتی تغییر شکل می‌دهند و فاصله بین دندان‌ها را نیز تمیز می‌کنند. همچنین به دلیل آنکه حاوی مواد ضد میکروبی هستند، می‌توانند برای از بین بردن باکتری دندان‌ها نیز مفید باشند. 


تمیز کردن دندان با میکروربات‌ بجای مسواک و نخ دندان
تغییر شکل دادن این ربات‌های کوچک می‌تواند یکی از ویژگی‌های خوب آنها برای تمیز کردن دندان‌ها باشد. این ربات‌ها از نانو ذرات اکسید آهن ساخته شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به شکل‌های مختلف مونتاژ کرد و با استفاده از میدان‌های مغناطیسی قابل کنترل هستند. همین خاصیت‌ها باعث می‌شود برای تمیز کردن دندان‌ها موثر باشند. 

جالب است بدانید که این میکروربات‌ها فقط به صورت مکانیکی دندا‌ن‌ها را تمیز نمی‌کنند، بلکه اکسید آهن که به‌عنوان فعال‌کننده پراکسید هیدروژن شناخته می‌شود در آنها واکنشی را ایجاد می‌کند که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند و باکتری‌ها و مواد چسبنده‌ روی دندان‌ها را نیز از بین می‌برند. 

تیم تحقیقاتی ابتدا این سیستم را روی یک صفحه مسطح از مواد مصنوعی دندان آزمایش کرد تا حرکات میکروربات‌ها کمتر شود. سپس، میکروربات‌ها را روی دندان‌های مصنوعی پرینت سه بعدی تست کردند. در نهایت، میکروربات‌ها روی دندان‌های واقعی انسان آزمایش شدند. 

آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد این میکروربات‌ها می‌توانند به صورت موثر پلاک‌ها و باکتری‌ها را از دندان پاک کنند.