اپل از زمان آیفون ۱۲ گوشی‌های خود را بدون شارژر عرضه می‌کند که این موضوع تاکنون مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. حالا یک قاضی برزیلی حکم داده که غول فناوری باید به یکی از مشتریان خود به دلیل فروش دستگاه بدون شارژر که نقض قوانین مصرف کننده محسوب می‌شود، بیش از ۱۰۰۰ دلار غرامت پرداخت کند.

تصمیم اپل برای حذف شارژر از جعبه دستگاه‌های خود از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و تاکنون جنجال‌های زیادی به پا کرده است. کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند که این تصمیم به دلایل زیست محیطی بوده و معادل حذف تقریبا ۴۵۰ هزار خودرو از جاده‌ها در سال است. با این وجود، یک قاضی در برزیل، کشوری که از مدت‌ها قبل تصمیم اپل برای حذف لوازم جانبی را زیر سوال برده، این شرکت را مجبور می‌کند تا حدود ۱۰۷۵ دلار به یکی از مشتریان خود به دلیل عدم وجود شارژر پرداخت کند.

محکومیت قانونی اپل در برزیل
  
طبق گزارش رسانه برزیلی Tecmundo، بر اساس ماده ۳۹ قانون مصرف‌کننده (CDC) «فروش مشروط» در برزیل ممنوع است، بنابراین اپل نمی‌تواند گوشی و شارژر آن را به صورت جداگانه بفروشد و در شهر «گویانیا» به انجام این کار محکوم شده است.

سال گذشته نیز اپل در برزیل به دلیل نقض قوانین مصرف کننده و بی‌احترامی به مشتریان برزیلی، ۲ میلیون دلار جریمه شده بود. در همین رابطه، اواخر سال گذشته اعلام شده بود که اپل با حذف شارژر و هدفون از جعبه آیفون‌ها، ۶.۵ میلیارد دلار سود کرده است.

هرچند این تصمیم در ابتدا مورد انتقاد قرار گرفت و حتی سامسونگ نیز نسبت به آن واکنش نشان داده بود، اما کره‌ای نیز این کار را انجام دادند و هدفون و شارژر را از جعبه گوشی‌های خود حذف کرده‌اند. هرچند این تصمیم ابتدا برای گوشی‌های پرچمدار سامسونگ مانند سری گلکسی S21 گرفته شده بود، اما طبق گزارش‌هایی که منتشر شده، ظاهرا کره‌ای‌ها شارژر را از جعبه گوشی‌های ارزان‌قیمت خود نیز حذف کنند.