دیجیزا/محققان انگلیسی هشدار دادند که موج های جدید در کشورهای مختلف در حال وقوع است که علت آن می تواند رعایت نکردن فاصله گیری فیزیکی توسط جوانان باشد چرا که آنها با ابتلا به سویه های جدید که قابلیت انتقال بیشتر را دارند، سبب گسترش این بیماری می شوند.

 بررسی های جدید محققان نشان می دهد که جوانانی که به انواع جدید کووید ۱۹ آلوده شده اند به شیوع بیش از حد آن دامن می زنند. با این حال برخی پژوهشگران بعید می دانند که این گسترش میزان مرگ و میر را افزایش دهد و برخی نیز نظری متفاوت دارند.

در کشورهای مختلف جهان میزان شیوع کرونا متفاوت بوده و برخی مانند انگلیس موج دوم بعضی مانند کانادا موج سوم و کشوری مانند ایران نیز موج چهارم را تجربه می کند.

بسیاری از کارشناسان انگلیسی نسبت به احتمال وقوع موج همه گیری ویرانگر و کشنده جدید این بیماری هشدار داده اند. یک استاد دانشگاه آکسفورد در این رابطه اعلام کرد که جوانان آلوده به سویه های جدید ویروس کرونا منجر به ایجاد موج دوم ویروس کرونا در انگستان هستند. چنین سناریویی در کشورهای دیگر نیز دیده می شود. 
در حقیقت نوجوانان و جوانان از طریق دورهمی های دوستانه یا از طریق رفتن به مدرسه باعث شدند که موج جدید کووید ۱۹ در کشورهای مختلف آغاز شود.

از آن جهت که سویه های جدید کرونا قابلیت انتقال بیشتر را دارند و به سرعت از فردی به افراد دیگر منتقل می شوند، بی توجهی جوانان و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گیری های فیزیکی آنها، عامل اصلی گسترش این بیماری و انتقال به موج جدید به حساب می آید.  
به گزارش دیجیزا،ژنگمینگ چن (Zhengming Chen)، استاد اپیدمیولوژی، بخش بهداشت جمعیت نوفیلد، دانشگاه آکسفورد در مصاحبه خبری نظریه اینکه جوانان در گسترش سویه های جدید کرونا دخیل هستند را تایید  کرد اما معتقد است که به دلیل درمان بهتر این بیماری، مدیریت بالینی بهتر بیماران، واکسیناسیون و سن کمتر مبتلایان، میزان مرگ و میر در این موج جدید افزایش پیدا نخواهد کرد. 
در آمریکا و اروپا به دلیل انجام برنامه دقیق و کامل واکسیناسیون، موج دوم کرونا با افزایش مرگ و میر این بیماری روبه رو نشده است. 
در حال حاضر در سطح جهانی واکسن های کرونای آمریکایی، انگلیسی، سوئدی، روسی، هندی و چینی در حال استفاده است و مقامات کشورهای مختلف تلاش می کنند که با دسترسی بیشتر به واکسن های موثر و ایمن، مردم کشور خود را نسبت به این بیماری همه گیر کشنده مصون دارند.