جام جم/ بدن برخی از نوزادان تازه متولد شده که مادرشان آلوده به ویروس کرونا است حاوی آنتی بادی است.
 
دکتر پاتریک اوبراین ، نایب رئیس کالج رویال زنان و زایمان لندن گفت: تعداد بسیار کمی از نوزادان در حالی که هنوز در رحم بودند  پاسخ ایمنی علیه ویروس ایجاد کرده اند.

آنتی بادی ها موادی هستند که در پاسخ به عفونت ایجاد و در صورت بازگشت در آینده توسط سیستم ایمنی بدن برای مقابله با همان ویروس ذخیره می شوند.

البته دانشمندان می گویند آنتی بادی های که بدن هنگام آلوده شدن به بدن ایجاد می کند نمی توانند از طریق جفت از مادر به کودک منتقل شوند به این معنی که نوزادان باید به تنهایی آنها را تولید کنند.

آنتی بادی ها در اوایل بیماری شکل می گیرند و اساساً سیستم ایمنی بدن را برای از بین بردن ویروس تحریک می کنند  در حالی که انواع دیگر به طور عمده آنتی بادی ها را برای سال های بعد می کنند پس از اینکه کسی مجددا بیمار شد، ذخیره می کند.

این نشان می دهد مادران، بیماری تهدید کننده زندگی را به فرزندان متولد نشده خود در رحم منتقل می کنند  نظریه ای که در طول بحران مورد بحث قرار گرفته است.

برخی از کارشناسان پیش از این ادعا کرده بودند که نوزادان مبتلا به کرونا پس از تولد  از یک ماما یا پزشک آلوده در بیمارستان این ویروس را گرفته اند و احتمال انتقال ویروس از مادر به کودک در دوران بارداری وجود ندارد.

این یافته در اولین مطالعه بزرگ بریتانیا حاصل شد ، که ۴۲۷ زن باردار آلوده به این بیماری در سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفتند و یک مورد از ابتلای نوزاد به کرونا ثبت شد.

دکتر اوبراین گفت که نتایج حاصل از بررسی سیستم نظارت بر مامایی در انگلستان را بر عهده دارد می گوید احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر مبتلا به نوزاد بسیار کم است.

وی گفت: پیام از این مطالعه این است که این عفونت هنوز هم – تا آنجا که می توانیم بگوییم – برای زنان باردار بدتر از آنچه که برای دیگران است به نظر نمی رسد.”

دکتر اوبراین افزود: ۱۰ درصد از خانم های در این مطالعه به شدت بیمار شدند و مجبور به قرار دادن در یک دستگاه تهویه هوا بودند که مشابه این میزان در جمعیت عمومی بود.

این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد.

دکتر اوبراین اظهار داشت که پنج زن در هنگام زایمان جان خود را از دست دادند – کمتر از یک درصد از همه شرکت کنندگان – اما همه این مرگ و میرها ناشی از کرونا نبود.

این متخصص زنان و زایمان همچنین گفت که  از هر ۲۰  نوزاد(پنج درصد کل نمونه های بررسی شده) تست کرونای یکی مثبت شده اما با این حال وضعیت عمومی خوبی داشتند. او همچنین گفت که اکثر نوزادان مبتلا به کرونا از طریق جفت به این بیماری دچار شده اند.

بیش از نیمی (۵۶ درصد) از زنانی که کرونا داشتند از سیاه پوستان، آسیایی و اقلیتهای قومی  بودند که دکتر اوبراین آن را نگران کننده توصیف کرد.

در رابطه با ویروس کرونا هیچ موردی گزارش نشد که یک مادر مبتلا به کرونا مجبور به زایمان زودرس و یا بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه داشته باشد.