بر اساس ارزیابی مهمی که اخیرا منتشر شد، جمعیت وحشی گونه ‌های حیوانی تحت نظارت تقریباً ۷۰ درصد در ۵۰ سال گذشته کاهش یافته است که بر خسارات ویرانگر بر طبیعت ناشی از فعالیت‌های انسانی تاکید می ‌کند.

 شاخص سیاره زنده صندوق جهانی طبیعت (WWF Living Planet) که شامل داده ‌های ۳۲ هزار جمعیت از بیش از ۵ هزار گونه پستاندار، پرنده، دوزیستان، خزندگان و ماهی است، سقوط و انقراض بسیار سریعی را در سراسر جهان نشان می ‌دهد. 

طبق اعلام این سازمان، در مناطق غنی از تنوع زیستی مانند آمریکای لاتین و کارائیب، رقم کاهش جمعیت حیوانات به ۹۴  درصد می رسد. در سطح جهانی، این گزارش نشان داد که جمعیت حیوانات تحت نظارت از سال ۱۹۷۰ به بعد ۶۹ درصد کاهش یافته است.

مارکو لامبرتینی (Marco Lambertini) مدیر کل بخش بین الملل صندوق جهانی طبیعت گفت که سازمان او از داده های جدید به شدت نگران است. او گفت: این آمارها نشان دهنده کاهش ویرانگر جمعیت حیات وحش، به ویژه در مناطق گرمسیری که خانه برخی از متنوع ترین مناظر زیستی در جهان هستند، است.

مارک رایت (Mark Wright) مدیر علوم صندوق جهانی طبیعت گفت که این ارقام به ویژه برای آمریکای لاتین واقعاً ترسناک هستند. او افزود: البته در آمریکای لاتین که به دلیل تنوع زیستی خود مشهور است، این نتایج برای بسیاری از عوامل دیگر نیز از جمله تنظیم آب و هوا بسیار مهم است.
ما تخمین می زنیم که در حال حاضر چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تن کربن در جنگل های آمازون پیچیده شده است. این معادل ۵۵۰ تا ۷۴۰ میلیارد تن دی اکسید کربن یا ۱۰ تا ۱۵ برابر بیشتر از انتشار سالانه گازهای گلخانه ای با نرخ فعلی است. او همچنین اضافه کرد که این شاخص نشان می ‌دهد که گونه‌ های آب شیرین با کاهش ۸۳ درصدی جمعیت از سال ۱۹۷۰ بیش از سایر گونه ها کاهش یافته‌ اند.  

به گفته کارشناسان، این گزارش نشان داد که محرک های اصلی از بین رفتن حیات وحش تخریب زیستگاه به دلیل توسعه و کشاورزی، بهره برداری، ورود گونه های مهاجم، آلودگی، تغییرات آب و هوایی و بیماری ها هستند.

لامبرتینی در این باره گفت که جهان قبل از فروپاشی زنجیره غذایی جهانی نیاز به بازنگری در شیوه های کشاورزی مضر و زیان آور خود دارد. او توضیح داد: سیستم های غذایی امروز مسئول بیش از ۸۰ درصد از جنگل زدایی در خشکی و همچنین باعث فروپاشی ذخایر و جمعیت های شیلات در دریاها و اقیانوس ها هستند.

گزارش سیاره زنده استدلال می کند که افزایش تلاش های حفاظتی و بازسازی، تولید و مصرف مواد غذایی پایدارتر و کربن زدایی سریع و عمیق همه بخش ها می تواند بحران های دوگانه تغییر آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی را کاهش دهد.

این گزارش همچنین از دولت ها می خواهد که ارزش خدمات ارائه شده توسط طبیعت مانند غذا، دارو و تامین آب به درستی در سیاست گذاری ها نقش داشته باشند.

به گزارش دیجیزا، لامبرتینی در انتها گفت: ما باید بر این واقعیت تأکید کنیم که از دست دادن طبیعت فقط یک موضوع اخلاقی و وظیفه ما برای محافظت از بقیه جهان نیست. این امر در واقع یک ارزش مادی و امنیت بقای بشریت است.