دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با استفاده از نانوذرات

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها با استفاده از نانوذرات

دیجیزا/ محققان برای تولید این نانوذرات از شیوه متفاوتی استفاده کردند که در آن نمک‌های سریک آمونیوم نیترات یا سریک آمونیوم سولفات در آب حل می‌شود و این شیوه ساخت، موجب تفاوت خواص این نانوذرات با نمونه‌های موجود می‌شود. یکی از این خواص متفاوت، جلوگیری از تشکیل بایوفیلم روی دندان‌ها بدون آسیب‌رسانی به باکتری‌های دهان است.

پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک موتانس  (Streptococcus mutans) تولید مثل کرده و روی دندان‌ها تولید بایوفیلم یا پلاک می‌کنند. این باکتری‌ها در جریان شکل‌گیری پلاک اسیدهایی را تولید می‌کنند که مینای دندان را حل می‌کند و از بین می‌برد.

پیش از این محققان از ترکیباتی مانند اکسید روی، اکسید مس و نقره برای از بین بردن چنین میکروب‌هایی استفاده می‌کردند، اما این ترکیبات موجب نابودی باکتری‌های مفید دهان نیز می‌شوند.
براساس این گزارش، نانوذرات محققان دانشگاه ایلینویز به شیوه دیگری مانع پوسیدگی دندان می‌شوند. در آزمایشات اولیه این نانوذرات، محققان سطوحی از جنس پلی استیرن را با یک بستر رشد حاوی باکتریاسترپتوکوک موتانس پُر کرده و باکتری‌ها را با انواع قند تغذیه کردند تا شروع به تشکیل پلاک کنند. هنگامی که محققان نانوذرات سریم اکسید را به این بستر اضافه کردند، تولید پلاک به میزان ۴۰ درصد کاهش یافت. در حالی که نیتزات نقره که به عنوان یک عامل ضد پوسیدگی متداول مورد استفاده قرار می‌گیرد، در شرایط یکسان، هیچ تاثیری بر تشکیل پلاک نداشت. علاوه بر این در مقایسه سریم اکسید با سایر ترکیبات، این نانوذرات اثر سمی کمتری بر سلول‌های دهان انسان بر جای می‌گذارد.
محققان امیدوار هستند از طریق ترکیب این نانوذرات با فلوراید محکم‌کننده مینای دندان بتوانند پوششی را تولید کنند که توسط دندانپزشکان برای افزایش استقامت دندان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
قرار است جزییات این فناوری در تاریخ ۱۸ آگوست سال جاری میلادی در یک نشست آنلاین در انجمن شیمی آمریکا ارایه شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *