ناسا با انتشار تصاویری نشان داد که روز شکرگزاری فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین المللی چگونه گذشته است.

به نقل از دیلی میل، فضانوردان مسقر در ایستگاه فضایی بین المللی دیروز با خوردن سوپ خرچنگ، بوقلمون کبابی و کیک بلوبری روز شکرگزاری را جشن گرفتند.

فضانوردان در ویدئوی جدیدی که در صفحه توییتر ناسا منتشر شده است، نشان دادند روز شکرگزاری را خیلی راحت و با خوشحالی جشن گرفته‌اند. افراد ساکن زمین در این روز شرایطشان با فضانوردان فرق دارد و خودشان می‌بایست غذاهای مرسوم این جشن را آماده کنند اما در فضا این کار به نوعی متفاوت انجام می‌شود و فضانوردان تنها باید به غذاهایی که با خود به ایستگاه فضایی بین المللی برده‌اند آب گرم اضافه کنند.

“کایلا بارون” (Kayla Barron) یکی از فضانوردان ناسا که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارد به شوخی در این باره گفت: خوشبختانه، پخت و پز در فضا زمان زیادی نمی برد، زیرا بیشتر غذاها را تنها باید مجددا گرم کرد.

“بارون” در پوکاتلو، آیداهو متولد شد، اما ریچلند واشنگتن را زادگاه خود می‌داند. “بارون” ۳۳ ساله در سال ۲۰۱۷ وارد مدرسه کاندیدهای فضانوردی شد. وی پیش از آنکه فضانورد شود، موفق به دریافت مدرک کارشناسی مهندسی سیستم از آکادمی نیروی دریایی آمریکا و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای از دانشگاه کمبریج شد. وی همچنین مدرک افسر جنگ افزار زیردریایی را نیز دریافت کرده و سه بار در ناو یواس‌اس مین بوده است.

 در حالی که روز شکرگزاری به طور سنتی فقط در ایالات متحده جشن گرفته می‌شود، خانم بارون افزود که او و خدمه ناسا یعنی راجا چاری، توماس مارشبورن و مارک ونده هی  فضانوردان روسی به نام‌های آنتون شکاپلروف و پیوتر دوبروفتو و ماتیاس ماورر فضانورد آژانس فضایی اروپا را نیز به جشن خود دعوت کرده‌اند.

غذاهای موجود در منوی جشن شکرگزاری شامل سوپ خرچنگ، بوقلمون کبابی، گراتن سیب‌زمینی و یم آبنباتی و کیک بلوبری است.

مارشبورن در این باره گفت: غذاهایی که در اینجا داریم فوق العاده‌اند و ما مشتاقانه منتظر خوردن غذاهای خاصی هستیم که برای ما ارسال شده است.

به گفته ناسا، تهیه وعده‌های غذایی در فضا بسته به نوع غذا متفاوت است چراکه برخی غذاها مانند براونی و میوه را می‌توان به شکل طبیعی مصرف کرد اما سایر غذاها مانند ماکارونی و پنیر یا اسپاگتی نیاز به اضافه کردن آب دارند. البته یک اجاق نیز در ایستگاه فضایی برای گرم کردن غذاها تا دمای مناسب در نظر گرفته شده است اما باید گفت هیچ یخچالی در فضا وجود ندارد، بنابراین مواد غذایی فضایی باید به درستی ذخیره و آماده شوند تا از فساد آنها جلوگیری شود.

علاوه بر این موارد، فضانوردان نمی‌توانند روی غذای خود در فضا نمک و فلفل بپاشند. زیرا نمک و فلفل به سادگی در فضا معلق می‌مانند و ممکن است سبب مسدود شدن دریچه‌های هوا شده، تجهیزات را آلوده کرده و یا در چشم، دهان یا بینی فضانوردان بروند.

طی ماموریت “کرو-۳” چهار فضانورد ناسا به نام‌های “راجا چاری”، “توماس مارشبورن”، “کایلا بارون” و یک فضانورد آژانس فضایی اروپا به نام “ماتیاس ماورر” ۱۰ نوامبر برای انجام یک ماموریت ۶ ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند.

این سومین ماموریت عملیاتی سرنشین‌دار اسپیس ایکس برای ناسا به عنوان بخشی از برنامه خدمه تجاری این سازمان فضایی است. قرار است هر ماموریت، از جمله کرو-۳، تقریبا ۶ ماه به طول بینجامد و اسپیس ایکس مسئول پرتاب فضانوردان و همچنین بازگرداندن آنها به زمین است. قرار است فضانوردان ماموریت کرو-۳ نیز بهار سال ۲۰۲۲ به زمین بازگردند.

این اولین پرواز فضایی “بارون”، “چاری” و “ماورر” و سومین پرواز “مارشبورن” بود. “مارشبورن” قبلا به عنوان عضوی از ماموریت شاتل فضایی STS-۱۲۷ در سال ۲۰۰۹ و اکسپدیشن ۳۴/۳۵ در داخل ایستگاه فضایی فعالیت داشت که این ماموریت در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید.