دیجیزا/ اگزینوس ۲۲۰۰ اولین چیپست سامسونگ خواهد بود که به پردازنده گرافیکی AMD مجهز می‌شود. گزارشی تازه اطلاعاتی مثل اسم رمز این تراشه و GPU آن را فاش کرده و مدعی است که این چیپست پرچمدار با فرآیند تولید ۴ نانومتری ساخته خواهد شد.

طبق اعلام منبع آگاه به نام «Ice Universe»، چیپست اگزینوس ۲۲۰۰ با اسم رمز «Pamir» در دست تولید قرار دارد و با لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته می‌شود. با این حال مشخص نیست که کارخانه‌های خود سامسونگ این تراشه را تولید می‌کنند یا ساخت آن به TSMC سپرده خواهد شد.

شرکت TSMC به خاطر کمبود جهانی تراشه تحت فشار زیادی قرار گرفته و خطوط تولید آن با حداکثر توان مشغول کار است. از سوی دیگر، با توجه به این که حتی کوالکام هم احتمالا تولید اسنپدراگون ۸۹۵ را به سامسونگ می‌سپارد، محتمل‌تر به نظر می‌رسد که این شرکت چیپست اگزینوس ۲۲۰۰ را در کارخانه‌های خودش تولید کند.
  
منبع گزارش امروز می‌گوید پردازشگر گرافیکی تراشه پرچمدار سری گلکسی S22 که حاصل همکاری AMD و سامسونگ خواهد بود، از اسم رمز «Voyager» استفاده می‌کند. انتظار داریم که این تراشه بالاخره نقطه ضعف‌های خود را جبران کرده باشد و وارد رقابت مستقیم با چیپست پرچمدار کوالکام و اپل شود. پیش‌تر در گزارشی گفته شده بود که این چیپست در بخش CPU از اسنپدراگون ۸۹۵ و در بخش GPU علاوه بر تراشه کوالکام، از A15 بایونیک اپل هم قدرت بیشتری دارد.

با این حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم مصرف انرژی اگزینوس ۲۲۰۰ چگونه خواهد بود. این تراشه برای خنک‌سازی احتمالا دوباره از محفظه بخار بهره می‌گیرد اما تا زمانی که آن را به‌صورت عملی آزمایش نکنیم، نمی‌توانیم از بنچمارک‌ها و گزارش‌های فعلی مطمئن باشیم.

طبق معمول انتظار داریم که این چیپست را در سری گلکسی S22 ببینیم. سامسونگ پرچمداران سری گلکسی S را اوایل سال میلادی معرفی می‌کند و گلکسی S22 هم نباید از این قاعده مستثنی باشد.