مجله ایلیاد/ سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، مجوز استفاده‌ی آمپولی ماهانه‌ را برای افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی صادر کرده است که می‌تواند به جای قرص‌های روزانه‌ی کنونی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این داروی تزریقی می‌تواند شرایط این بیماران را پایدار نگه دارد.

این داروی ترکیبی «کابنووا» نام دارد و از دو دارو ساخته شده است؛ «کابوتگراویر» و «ریلپیویرین». این دارو را می‌توان ماهانه در عضله‌ی بیمار تزریق کرد. داروهایی که برای مبتلایان به اچ‌آی‌وی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث بهبود کامل بیماری نمی‌شوند، ولی به بیمار اجازه می‌دهد تا شرایط خود را تحت کنترل داشته باشد و زندگی عادی خود را ادامه دهد.
 
در واقع این داروها مقدار ویروس را در خون فرد مبتلا کاهش می‌دهند، ولی آن‌را به طور کلی حذف نمی‌کنند. با این حال اگر درمان دارویی جواب خوبی بدهد، سطح ویروس در بدن بیمار آنقدر کم می‌شود که در آزمایش‌های آزمایشگاهی قابل تشخیص نیست. محققین امیدوارند این داروی تزریقی جدید بتواند جای قرص‌های روزانه را بگیرد و میزان ویروس را در بدن بیماران تا سطح بسیار خوبی کاهش دهد.

دکتر «جان فارلی» از سازمان غذا و داروی آمریکا، می‌گوید: «در حال حاضر درمان استاندارد برای مبتلایان به اچ‌آی‌وی، خوردن روزانه‌ی قرص است و بیماران به کمک این درمان می‌توانند زندگی نسبتاً عادی داشته باشند. دارویی که اکنون تاییدیه‌ی سازمان ما را گرفته، می‌تواند در برخی از بیماران جایگزین مصرف روزانه‌ی قرص شود. این بیماران با تزریق یک بار در ماه، از خوردن روزانه‌ی قرص خلاص می‌شوند.»

تزریق ماهانه‌ی آمپول امکان مدیریت بیشتر و بهتری به بیماران می‌دهد. بیماران اذعان دارند که عدم مصرف روزانه‌ی قرص باعث بهبود کیفیت زندگی آن‌ها خواهد شد. در مطالعه‌ای که محققین در زمینه‌ی مقایسه‌ی قرص روزانه و آمپول ماهانه از نظر بیماران داشته‌اند، اکثر آن‌ها این نظر را داشته‌اند که مصرف روزانه‌ی قرص به آن‌ها یادآوری می‌کند که بیمار هستند و حال عمومی آن‌ها را خراب می‌کند. اکثر آن‌ها نیز اذعان داشتند که با تزریق ماهانه‌ی آمپول، نظر جامعه در مورد این بیماری نیز بهتر خواهد شد.

سازمان غذا و داروی آمریکا زمانی تاییدیه‌ی این آمپول را صادر کرد که نتایج موفقیت‌آمیزی روی ۱،۱۸۲ بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی نشان داد. این بیماران پس از تزریق آمپول میزان ویروس خیلی کمی در بدن خود داشتند و عوارض جانبی کمی نیز در آن‌ها مشاهده شد. اروپا نیز اخیراً به دارویی مشابه مجوز تولید داده است.