دیجیزا/ شرکت داروسازی «جانسون و جانسون» اثربخشی واکسن کرونا تک دوز خود در جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را در مجموع ۶۶ درصد و میزان کارایی آن در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید را ۸۵ درصد اعلام کرد.

جانسون و جانسون کارآزمایی بالینی واکسن خود را با حضور ۴۴ هزار شرکت کننده از ایالات متحده، آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی انجام داده و می‌گوید میزان مصونیت در مناطق مختلف متفاوت بوده است: «سطح محافظت در برابر موارد متوسط تا شدید کووید-۱۹، ۷۲ درصد در ایالات متحده، ۶۶ درصد در آمریکای لاتین و ۵۷ درصد در آفریقای جنوبی ۲۸ روز پس از تزریق واکسن بوده است.» این شرکت اضافه می‌کند که ۱۴ روز پس از تزریق واکسن آغاز مصونیت در برابر کرونا مشاهده شده است.

جانسون و جانسون می‌گوید از اوایل ماه فوریه درخواست استفاده اورژانسی از واکسن خود در آمریکا را تسلیم سازمان غذا و داروی ایالات متحده می‌کند. این واکسن احتمالاً پس از فایزر و مدرنا (با اثربخشی بیش از ۹۰ درصد) به عنوان سومین واکسن تأیید شده در آمریکا لقب خواهد گرفت.

البته واکسن جانسون و واکسن برخلاف دو واکسن ذکر شده تنها در یک دوز تزریق می‌شود و می‌توان آن را به مدت حداکثر سه ماه در یک یخچال معمولی بین دمای ۳۵ تا ۴۶ درجه فارنهایت (۱.۶ تا ۷.۷ درجه سلیوس) نگهداری کرد که حمل و نقل و نگهداری آنرا در مقایسه با دو واکسن دیگر آسان‌تر می‌کند.

دکتر «Mathai Mammen»، رییس‌ بخش تحقیق و توسعه شرکت داروسازی بلژیکی Janssen (زیرمجموعه جانسون و جانسون) می‌گوید: «برای تغییر مسیر همه‌گیری به واکسینه کردن انبوه جهت ایجاد مصونیت جمعی نیاز داریم و واکسن تک دوز با ایجاد مصونیت سریع‌تر در بدن و با قابلیت حمل و نگهداری آسان‌تر می‌تواند راهکاری بالقوه برای واکسینه کردن تعداد زیادی از مردم باشد.»