دیجیزا/ پژوهشگران به منظور کاهش میزان ضایعات پلاستیکی و همچنین آلودگی های مرتبط با صنعت نفت پیشنهاد می کنند از دور ریزهای پلاستیکی برای ساخت جاده استفاده شود زیرا این جاده ها به مراتب از جاده های فعلی، با کیفیت تر خواهند بود.
ما در جهانی زندگی می کنیم که سالانه بیش از چهار صد میلیون تن پلاستیک در آن تولید می شود. متاسفانه ۷۵ درصد از این حجم دور ریخته شده و به طور مستقیم و غیر مستقیم به محیط زیست و اقیانوس ها آسیب زده و بخش عمده ای از این ضایعات نیز دفن می شوند.

این مساله سبب شده است تا  بازیافت این مواد بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده و در این میان یکی از راهکارهای ارائه شده برای مقابله با این مشکل ، ایجاد جاده هایی از جنس پلاستیک است.
به گفته دانشمندان، در این جاده های بازیافتی می توان تا ۶۴۸ هزار بطری پلاستیکی یا نزدیک به  دو  میلیون کیسه پلاستیکی یکبار مصرف را در هر کیلومتر مورد استفاده قرار داد. ممکن است با مقایسه جاده های فعلی و خصوصیاتی که در یک بطری پلاستیکی وجود دارد، از خود بپرسید که چگونه این جاده ها امنیت لازم را برای عبور خودروهای سبک و سنگین تامین می کنند؟

در این رابطه باید اذعان داشت که آزمایش های نشان داده است که قرار دادن پلاستیک در مخلوط های مورد استفاده در روکش جاده ها به نسبت آسفالت، مقاوم تر بوده و در واقع کیفیت این جاده ها را بهبود می بخشد. بر این اساس گفته می شود روکش های جاده ای ساخته شده از پلاستیک به نسبت جاده های فعلی  دو برابر مستحکم تر بوده و در برابر ترافیک سنگین مقاومت می کنند.

تصور می شود دلیل افزایش کیفیت و دوام جاده های پلاستیکی، ویژگی هایی از قبیل  انعطاف پذیری و استحکام این ماده باشد. پلاستیک توانایی ارتجاع و بازگشت به عقب پس از وارد شدن فشار و همچنین خاصیت ترمیم پذیری بالایی دارد که این ویژگی ها در جاده های آسفالته دیده نمی شود.به گزارش دیجیزا، علاوه بر این، جاده های پلاستیکی دارای ویژگی های اساسی مانند ضد آب بودن و مقاومت در برابر کاهش حجم، پوسته پوسته شدن و ایجاد چاله هستند.

از سوی دیگر استفاده از پلاستیک برای جاده سازی موجب کاهش آسیب های وارد شده به طبیعت می شود که در حالت عادی قیر آن را به وجود می آورد. علاوه بر این موضوع، با ایجاد جاده های پایدارتر، نفت کمتری تولید شده و آلودگی های مرتبط با آن نیز کاهش خواهد یافت.

محاسبات انجام شده نشان می دهد برای جایگزینی هر تن پلاستیک به جای  قیر، به میزان یک تن دی اکسید کربن کمتری تولید خواهد شد.
این جاده های سازگار با محیط زیست چگونه ساخته می شوند؟ 
از نظر فنی، ایجاد جاده ای سالم با استفاده از ضایعات پلاستیکی کاری پیچیده به نظر می رسد. ابتدا بطری های پلاستیکی، کیسه ها و سایر مواد مورد استفاده، شسته شده و به صورت گلوله های کوچک خرد می شوند.

 این گلوله های ایجاد شده، در دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد ذوب می شوند تا با مخلوط آسفالت ترکیب شوند.
این ترکیب حاصل توسط کارگران برای لایه بندی جاده های صاف و دقیقا مشابه جاده های فعلی و معمول استفاده می شود. گلوله ها می توانند در پلاستیک های خاص متفاوت باشند و جاده هایی با خصوصیات تا حدی متفاوت ایجاد کنند.

سازندگان جاده می توانند از سه نوع گلوله پلاستیکی برای خرید انتخاب کنند که از انعطاف پذیری و دوام بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، در جاده هایی که برای حمل و نقل کامیون های سنگین و ماشین آلات استفاده می شود، گلوله های قویتر انتخاب می شوند.  در مناطقی که آب و هوای گرم و خشک است،  گلوله ها باید از پلاستیکی ساخته شوند که در مقابل گرمای شدید و دائمی مقاومت کنند.