کلیک/ یک گوشی رول شدنی جدید متعلق به کمپانی LG به تازگی در پایگاه داده حامل اینترانت کره جنوبی به ثبت رسیده که نمایشگر آن از هر دو طرف بسط پیدا می کند.

سال ۲۰۲۰، سال فناوری ۵G است و همانطور که انتظار می رفت، گوشی های ۵G متعددی فراتر از مدل های پرچم دار با قیمت های مناسب (میان رده) توسط کمپانی های مختلف معرفی شده اند. در ضمن، اکثر پردازنده های جدید که در سال جاری توسط کمپانی های بزرگ عرضه شده اند، قابل ترکیب با این فناوری هستند. اما گوشی های رول شدنی آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفتند. دلیل این امر را می توان به قیمت بالا و مشکل حل نشده آن ها در خصوص دوام و ماندگاری دانست. به هر حال، ظاهرا شرکت های تولیدکننده تجهیزات اصلی (OEM ها) در حال پیشرفت در فاکتور فرم رول شدنی دیگری هستند، یعنی نمایشگرهای قابل رول.

اخیرا کمپانی اوپو از X 2021 رونمایی کرده که به نوعی نخستین گوشی مفهومی در دنیا با نمایشگر رول شدنی به شمار می آید. این کمپانی همچنین با انتشار یک ویدیوی دمو، عملکرد عالی این گوشی را به رخ کشیده است. البته باید گفت که نمایشگر این محصول توسط یک تولیدکننده چینی به نام BOE ساخته شده و می تواند در برابر صد هزار خمیدگی شدید مقاومت کند.

به هر حال به نظر می رسد که در سال ۲۰۲۱ شاهد عرضه گوشی های رول شدنی بیشتری خواهیم بود، حتی اگر تنها در سطح مفهومی و انتزاعی باشند. در همین راستا، یک گوشی رول شدنی جدید از کمپانی ال جی اخیرا در پایگاه داده حامل اینترانت کره جنوبی به ثبت رسیده است. طبق گفته های یکی از افشاگران توییتر به نام @Cozyplanes، این دستگاه در حال حاضر با شماره مدل LM-RN910N (و شماره OMD-LM-R910N برای مدل قفل نشده) در پایگاه داده داخلی اپراتور کره ای ثبت شده است.   

با توجه به شایعات اولیه، گوشی جدید ال جی شامل مشخصات متعددی بوده که از از جمله آن ها می توان به نمایشگر بسط پذیر ۷.۴ اینچی با وضوح ۲۴۲۸ در ۱۰۸۰ پیکسلی (نسبت ۲۰ به ۹)، حالت فیلم برداری ۲۴۲۸ در ۱۳۶۶ پیکسلی (نسبت ۱۶ به ۹) و حالت بهره وری ۲۴۲۸ در ۱۶۰۰ پیکسل (نسبت ۳ به ۲) اشاره کرد.

در ضمن، گفته می شود که گوشی جدید ال جی مجهز به باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی بوده و از جدیدترین پردازنده کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ و رم ۱۶ گیگابایتی استفاده می کند. پس نمی توان انتظار داشت که این محصول، قیمت کمی داشته باشد.

این خبرچین توییتری همچنین از نحوه عملکرد گوشی رول شدنی ال جی رونمایی کرده است. این دستگاه از هر دو طرف بسط پیدا می کند و اندازه نمایشگر تا ۱۰۰ درصد افزایش می یابد. اما قابل بالایی به همراه دستگاه بسط داده نمی شود. طبق گزارش های منتشر شده، ال جی یک قاب انعطاف پذیر را به این دستگاه اضافه خواهد کرد. قاب جدید در هنگام باز شدن دستگاه، لبه نمایشگر را مورد پوشش قرار می دهد و در هنگام بسته شدن نیز کوچک تر شود. این گوشی همچنین از یک مکانیزم قفل شدن نیز برخوردار خواهد شد تا از باز شدن ناگهانی یا رول شدن سریع نمایشگر جلوگیری کند (که موجب چروک های احتمالی می شود).

ال جی تنها شرکتی نیست که در حال ساخت گوشی های هوشمند با نمایشگر رول شدنی است. سامسونگ و TCL نیز با ثبت پتنت های مختلف از دستگاه های هوشمند مجهز به نمایشگرهای رول شدنی، به جمع شرکت های تولیدکننده تجهیزات اصلی اوپو و ال جی اضافه شده اند. بنابراین می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، شاهد طراحی های بیشتری از این نوع محصولات باشیم.