دیجیزا/دانشمندان دانشگاه کوئینزلند، موفق به تولید دارویی جدید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا شدند که می‌تواند در صورت ضرورت جایگزین واکسن شود.
 
 به نقل از مدیکال اکسپرس، دانشمندان موسسه تحقیقات پزشکی QIMR Berghofer در دانشگاه کوئینزلند دو داروی جدید برای جلوگیری از عفونت سارس-کوو ۲ تولید کرده‌اند تا افرادی را که در معرض ویروس قرار دارند، محافظت کنند.

دارو‌های مبتنی بر پپتید در حال حاضر در همستر در مرکز تحقیقات پیش بالینی و بالینی فرانسه در حال آزمایش هستند، نتایج امیدوار کننده اولیه نشان می‌دهد که آن‌ها سمی نیستند و عوارض جانبی کمی دارند. این دارو‌ها همچنین پایدار بوده و می‌توانند در دمای اتاق نگهداری شوند که توزیع آن‌ها را آسان می‌کند.

این دو دارو چگونگی پاسخ سلول‌های انسانی به ویروس سارس-کوو ۲ را به جای خود ویروس، هدف قرار می‌دهند.

اولین داروی مبتنی بر پپتید قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس، به تقویت اثر واکسن کمک می‌کند، در حالی که داروی دوم باعث گسترش ویروس در سلول‌های آلوده می‌شود.

پیش از کشف دارو‌های مبتنی بر پپتید، حالت ورودی که سارس-کوو ۲ برای حمله به سلول‌ها و ایجاد بیماری کووید-۱۹ استفاده می‌کند، برای محققان ناشناخته بود.

آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد اولین داروی مبتنی بر پپتید با پوشاندن پروتئین گیرنده ACE۲ بر روی سلول‌های انسانی، عفونت را کاهش می‌دهد. پروتئین سنبله سارس-کوو ۲ از گیرنده ACE۲ برای اتصال به سلول‌ها و حمله به آن‌ها استفاده می‌کند، سپس ویروس به پپتید‌های مخفی متصل می‌شود که آن‌ها سلول‌های انسانی را برای جلوگیری از عفونت هدف می‌گیرند.

آزمایش‌ها همچنین نشان داده است که اگر ویروس به سلول‌ها راه یابد، داروی پپتید دوم می‌تواند مانع از ربودن سلول میزبان و تکثیر ویروس شود، همچنین توانایی سیستم ایمنی بدن را در شناسایی ویروس افزایش می‌دهد.

پروفسور سودا رائو، محقق ارشد و رئیس گروه تنظیم ژن و ترجمه پزشکی QIMR Berghofer، گفت آن‌ها پس از کشف برخی از افراد دارای برچسب شیمیایی که مانند یک قفل بر روی گیرنده ACE۲ عمل می‌کند، قادر به تولید دارو‌ها هستند.

رائو گفت: این برچسب می‌تواند گیرنده را قفل یا باز نگه دارد تا عفونت را کنترل کند. این بدان معناست که افرادی که دارای برچسب قفل مانند در گیرنده‌های ACE۲ خود هستند، کمتر به سارس-کوو ۲ حساس می‌شوند و افراد بدون برچسب در معرض خطر بیشتری برای عفونت هستند. دارو‌های ما جلوی برداشتن برچسب را گرفته و از گیرنده‌های ACE۲ بدون برچسب در برابر آلودگی محافظت می‌کنند.

محققان همچنین کشف کردند که اگر ویروس به سلول‌ها حمله کند، قفل برچسب را از داخل باز می‌کند که این امر امکان تکثیر ویروس با کارآیی بیشتر را فراهم می‌کند.

پروفسور رائو گفت: دارو‌های جدید مبتنی بر پپتید ما می‌توانند قفل را بسته نگه داشته و از انسداد عفونت جلوگیری کنند. این‌ها اولین دارو‌هایی هستند که ما از آن‌ها آگاه هستیم و می‌توانند در جبهه‌های دوگانه عمل کنند. امیدواریم در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش‌های بالینی، اولین دارو به عنوان یک درمان در کنار واکسیناسیون برای جلوگیری از اتصال ویروس به سلول‌ها و گرفتن آن تجویز شود، می‌توان از پپتید دوم برای جلوگیری از تکثیر ویروس در بیمارانی که قبلا مبتلا شده‌اند، استفاده کرد. این تحقیق بر روی خون بیمار و سلول‌های انسانی کووید-۱۹ انجام شده است.

پروفسور نبیلا سدیکی که در حال آزمایش دارو‌ها در IDMIT در فرانسه است، گفت تولید دارو‌های جدید یک گام مهیج در مبارزه با کووید-۱۹ است. بسیاری از دارو‌هایی که در سراسر جهان برای درمان کووید-۱۹ تولید می‌شوند، افراد مبتلا به بیماری شدید را هدف قرار می‌دهند، با این حال این دارو‌های مبتنی بر پپتید در درجه اول برای جلوگیری از عفونت و کاهش شدت بیماری هستند؛ این دارو‌ها همچنین می‌توانند بسیار مهم باشند، زیرا ممکن است محافظت لازم برای انواع جدید را فراهم کنند و برای محافظت از گروه کوچکی از افراد که نمی‌توانند واکسینه شوند، مورد استفاده قرار گیرند.