دیجیزا/ اجرای فرمان دولت ترامپ برای ممنوعیت پیام رسان چینی وی چت در آمریکا، از سوی یک قاضی در کالیفرنیا متوقف شد.

قاضی لورل بیلر در سانفرانسیسکو با رسیدگی به درخواست کاربران وی چت در آمریکا که استدلال دارند ممنوعیت این پیام رسان نقض حق آزادی بیان میلیونها آمریکایی چینی تبار است که برای ارتباطات خود به این اپلیکیشن متکی هستند، علیه اجرای حکم دولت ترامپ رای داد. این اپلیکیشن که قرار بود از روز یکشنبه از فروشگاههای برنامه آمریکا حذف شود، ۱۹ میلیون کاربر در این کشور و یک میلیارد کاربر در جهان دارد.

این قاضی در حکمی به تاریخ شنبه که اوایل روز یکشنبه منتشر شد، نوشت: وی چت مانند یک میدان مجازی برای جامعه چینی زبانها و آمریکایی چینیها در آمریکا بوده و تنها راه ارتباطی آنها است. اگر این برنامه مسدود شود، دسترسی معنادار به ارتباطات در جامعه آنها بسته می شود و بنابراین حق آنها برای آزادی بیان را محدود می کند.

دولت آمریکا مدعی است که وی چت یک تهدید امنیت ملی است اما قاضی اعلام کرد شواهد در این خصوص ناکافی است.

آمریکا مدعی است وی چت یک تهدید است زیرا شرکت تنسنت هولدینگ که مالک این اپلیکیشن است، با حزب کمونیست چین در ارتباط است که می تواند از این اپلیکیشن برای انتشار پروپاگاندا، رهگیری کاربران و سرقت اطلاعات خصوصی آنها استفاده کند. آمریکا ادعای مشابهی را در خصوص اپلیکیشن ویدیویی تیک تاک مطرح کرده است.

حکم قاضی همچنین مانع اجرای دستور وزارت بازرگانی آمریکا برای جلوگیری از مبادلات مالی با وی چت در آمریکا می شود.

وزارت دادگستری آمریکا با اعلام این که حکم این قاضی باعث عصبانیت ترامپ و وقفه در تلاشهای وی برای پرداختن به تهدیدهای امنیت ملی می شود، پیشنهاد کرد کاربران وی چت از اپلیکیشنها یا پلتفرمهای دیگری استفاده کنند.

دولت آمریکا روز شنبه طرح ممنوعیت دانلود تیک تاک را در پی موافقت ترامپ با پیشنهاد شرکت اوراکل در خصوص فعالیتهای آمریکایی تیک تاک به تاخیر انداخت. مسدودیت دانلود تیک تاک قرار بود از روز یکشنبه اجرایی شود اما اکنون تا ۲۷ سپتامبر به تاخیر افتاده است. تیک تاک روز جمعه شکایتی را در واشنگتن دی سی تنظیم کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کاربران وی چت می گویند محدودیتهای اعمال شده روی این برنامه تحت تاثیر مسائل سیاسی زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است.