علم پزشکی روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و حالا ربات‌های جدید می‌خواهند به این روند بیش از پیش کمک کنند. دانشمندان ربات های پزشکی جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌توانند درد را در چهره‌شان نشان دهند. هدف اصلی از ساخت این ربات‌ها، کمک به پزشکان برای شبیه‌سازی جراحی بیماران در راستای کم‌تر شدن درد آن‌ها در شرایط واقعی است.

پیشرفت‌های رباتیک در زمینه‌های مختلف به کمک بشر آمده و جولانگاه کنونی این حوزه، بخش پزشکی است. حالا تیمی به رهبری محققان امپریال کالج لندن ربات‌های منحصر به‌فردی را توسعه داده‌اند که می‌توانند درد را در چهره‌شان نشان دهند.

ربات های پزشکی که درد را نشان می‌دهند
  
این ربات‌ها جهت کمک به پزشکان برای کسب تجربه وارد عمل می‌شوند. این ربات‌ها به شیوه‌ای واقع‌گرایانه احساس درد را از خود نشان می‌دهند، بنابراین پزشکان می‌توانند با تمرین روی این ربات‌ها تشخیص دهند که تا چه حد روش آن‌ها دردناک است. بنابراین آن‌ها با کسب تجربه می‌توانند عملکرد بهتری را در شرایط بحرانی از خود نشان دهند.


پیش از این ایده‌هایی برای تمرین دادن پزشکان با اهداف مشابه وجود داشتند. با این حال هیچ‌کدام از روش‌های قبلی تا این حد کارآمد نبوده‌اند. دانشجویان پزشکی مطمئناً مشتریان اصلی این ربات های پزشکی خواهند بود. گفته می‌شود که دانشجویان می‌توانند با استفاده از این ربات‌ها، تمرینات خود را در کم‌تر از ١ ساعت تکمیل کنند.

نکته‌ دیگر اینکه پزشکان می‌توانند با استفاده از این ربات‌ها، درک کنند که بیمار چه حالی دارد. شاید بسیاری از پزشکان حین مواجهه با شرایط وخیم بیمار، دست و پای خود را گم کنند؛ اما ربات‌های پزشکی جدید می‌توانند آن‌ها را با این شرایط وفق دهند.

جالب آنکه حتی این ربات‌ها در میزان نشان دادن درد از خود متفاوت هستند، درست مانند دنیای واقعی. در نتیجه مخترعان این نوع ربات‌ها موفق شده‌اند تا نزدیک‌ترین تجربه مواجهه با یک بیمار را به پزشکان منتقل کنند. میزان رضایت این ربات‌ها، نشان‌دهنده‌ نحوه‌ عملکرد پزشک مذکور خواهد بود. فعلاً صحبتی از برچسب قیمتی این ربات‌ها و زمان عرضه‌ عمومی آن‌ها مطرح نشده است.