دیجیزا/ اگرچه شرکت «ولو» (Valve) در ابتدای عرضه‌ی بازی ویدیویی کارتی Artifact که بر اساس جهان بازی Dota 2 ساخته شده است، اعلام کرده بود که این اثر فروش خوبی را تجربه کرده است، اما این موضوع فقط تا مدت کمی دوام آورد و پس از آن بازی هرگز نتوانست بازیکنان زیادی را به خود جذب کند و آن‌ها را در اشتیاق بازی نگه دارد.

پس از حدود یک سال و نیم تبلیغات و بالا بردن انتظار و هیجان مخاطبان، بازی Artifact در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و حتی در اوایل بازخوردهای نسبتاً خوبی را هم از منتقدین دریافت کرد. با این حال به‌ غیر از روزهای ابتدایی که طرفداران به‌سوی بازی رفته بودند، نتوانست مورد استقبال گسترده‌ی طرفداران قرار بگیرد. ابتدا به این خاطر که برخلاف بعضی از رقبایش، یک بازی «فری تو پلی» یا رایگان نبود و نکته‌ی مهم‌تر اینکه شیوه‌ درآمدزایی آن اصلاً مورد پذیرش طرفداران نبود چراکه کارت‌های جدید و قوی‌تر باید خریداری می‌شد و به همین خاطر گویی برای پیروزی باید حتماً این هزینه‌های اضافی را هم انجام می‌دادید. چنین عواملی باعث شد که واکنش طرفداران به بازی متوسط باشد و چند ماه بعد از عرضه تعداد بازیکنان آن به‌سرعت کاهش یابد.

در ماه مارس ۲۰۱۹ شرکت «ولو» اعلام کرد که قصد دارد در مکانیک‌های بازی و شیوه‌ی درآمدزایی آن ارزیابی‌های مجددی را انجام دهد. در آن زمان، آن‌ها در بیانیه‌ای اعتراف کردند که در مقایسه با واقعیت، بازی Artifact نسبت به چیزی که انتظار داشتند از آن استقبال شود، بیشترین اختلاف و شکاف را داشته است.

 

اگرچه بسیاری در انتظار عرضه‌ی بازنگری این بازی بودند، شرکت ولو حدوداً ۱۸ ماه پس از آن بیانیه، به‌تازگی اعلام کرده است که بازیکنان فعال بازی Artifact به‌اندازه‌ای نبوده است که ادامه‌ی توسعه‌ی بازنگری این اثر را توجیه‌پذیر سازد. به همین خاطر، آن‌ها در تصمیم دشواری مجبور شدند که مراحل توسعه‌ی بتای Artifact 2.0 را متوقف کنند.

با این وجود، اگرچه به‌روزرسانی‌های جدیدی برای بازی Artifact و بتای Artifact 2.0 (که به Artifact Foundry تغییر نام داد) عرضه نخواهد شد، اما آن‌ها زین پس به‌صورت رایگان قابل‌دسترس هستند. «ولو» اعلام کرده که بازی Artifact Foundry از نظر فنی ناتمام است و این یعنی نیاز به‌ صیقل‌‌کاری‌های فنی و هنری دارد اما تمام هسته‌ی گیم‌پلی همان چیزی است که باید باشد.

« گیب نیوئل» هم در گذشته بازی Artifact را یک ناامیدی بزرگ خوانده بود. در واقع، در مارس ۲۰۲۰ مؤسس و مدیر شرکت «ولو» یعنی گیب نیوئل در آستانه‌ی عرضه‌ی بازی «هف لایف الکس» اعلام کرده بود که پس از چند گام اشتباه از جمله ناامیدی بزرگی مثل Artifact، بازی  Half-Life: Alyx شانس بسیار خوبی برای این شرکت است تا بتوانند بازگشت قدرتمندی داشته باشد.

در ژانویه ۲۰۲۱ هم نیوئل تائید کرد که شرکت «ولو» هم‌اکنون در حال توسعه‌ی چند بازی مختلف است و آن‌ها مشتاق هستند که در آینده تجربه‌های تک‌نفره‌ی بیشتری را خلق کنند.