دیجیزا/ تلکسوپ فضایی “جیمز وب” که قرار است جایگزین تلسکوپ فضایی هابل شود، آخرین آزمایشات عملکردی خود را در کالیفرنیا به پایان رسانده و هم‌اکنون آماده پرتاب است.

“تلکسوپ فضایی جیمز وب” ماه گذشته آخرین آزمایشات عملکردی خود را در کالیفرنیا به پایان رساند که این شامل آزمایش سیستم مرکزی و جامع است که اطمینان حاصل می‌کند اجزای الکترونیک داخلی تلسکوپ به درستی کار می‌کند یا خیر.
داده‌های نسخه قبلی این آزمون با داده‌های پس از آزمایش محیط پرتاب مقایسه شد تا مهندسان بتوانند بررسی کنند که سیستم‌ها بعد از قرارگیری در محیط‌های چالش‌برانگیز که شامل عواملی مانند لرزش شدید،‌ نیروهای شتاب و نوسانات دما است به‌درستی به کار خود ادامه دهند.
یکسری از آزمایشات اطمینان حاصل کرده است که فضاپیما قادر به ارسال و دریافت داده خواهد بود و هر چهار ابزار این تلسکوپ قادر هستند تا داده‌ها را از طریق شبکه فضایی ناسا ارسال کنند ضمن اینکه با انجام این آزمایشات، این تلسکوپ تقریباً آماده پرتاب در اکتبر سال جاری است؛ لازم به ذکر است که این پروژه سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به مدت هفت ماه به تاخیر افتاده بود.
تلسکوپ فضایی جیمز وب یا “JWST” که مدت‌ها است انتظار آن را می‌کشیم، در ماه اکتبر سال میلادی جاری (۲۰۲۱) به فضا پرتاب خواهد شد و اهمیت پرتاب و آغاز فعالیت جیمز وب از آن جهت است که با توجه به امکانات جدید این تلسکوپ، تحولی در رصد فضا رخ خواهد داد، تحولی که آغازگر فصلی جدید خواهد بود؛ سایه‌بان خورشیدی تلسکوپ که به اندازه یک زمین تنیس است و آینه اولیه ۶.۵ متری، مانند کشتی درون بطری، در درون موشک قرار می‌گیرد و پرتاب می‌شود؛ تلسکوپ JWST سی دقیقه پس از پرتاب از راکت جدا شده و در عرض یک روز در فضا مستقر می‌شود.
تلسکوپ فضایی جیمز وب مسئولیت انجام وظایف تلسکوپ‌های پیشین مانند تلسکوپ فضایی کپلر، تلسکوپ فضایی اسپیتزر و صد البته تلسکوپ فضایی هابل را برعهده خواهد داشت؛ این تلسکوپ پس از پرتاب بیش از ۱.۵ میلیون کیلومتر را طی می‌کند تا به نقطه پایدار جاذبه موسوم به لاگرانژ ۲ (L2) برسد؛ این نقطه روی خط مستقیم خورشید به زمین قرار دارد و بدین ترتیب “JWST” در مدار سالانه گردش زمین به دور خورشید مستقر می‌شود.

برگرفته از اینستاگرام nasa_farsi1