دانشمندان با استفاده از پلاسما روشی را ارائه کرده‌اند که می‌توان دی اکسید کربن مریخ را با آن به اکسیژن قابل تنفس تبدیل کرد.

اگر دمای شدید مریخ و قرار گرفتن در معرض تشعشعات کیهانی آن فضانوردان را نکشد، هوای غیر قابل تنفس آن مطمئنا این کار را خواهد کرد. به همین دلیل دانشمندان به دنبال راه‌های رفع این مشکل هستند. اکنون تیمی از محققان با استفاده از پلاسما روشی را ارائه کرده‌اند که می‌توان از آن برای تقسیم دی اکسید کربن مریخ به کربن و اکسیژن استفاده کرد.
تولید اکسیژن در مریخ
محققان برای برطرف کردن مشکل تنفس در مریخ، استفاده از پلاسمای غیر حرارتی را پیشنهاد کرده‌اند: گازهایی با بار الکتریکی که تخلیه الکترونی آن‌ها می‌تواند باعث شکستن پیوند بین اتم‌های کربن و اکسیژن موجود در یک مولکول دی اکسید کربن شود.

 «وسکو گوئرا»، فیزیکدان دانشگاه لیسبون پرتغال و محقق اصلی این پژوهش به وب‌سایت Gizmodo توضیح می‌دهد:

«شرایط طبیعی مریخ برای استفاده از منابع محلی آن توسط پلاسما تقریبا ایده‌آل است. به طور خاص، ترکیب اتمسفر، فشار و دمای محیط، همه به نفع فرآیند پلاسما هستند.»
قبلا نیز در سطح مریخ اکسیژن تولید شده است. سال گذشته مریخ نورد Perseverance ناسا در آزمایش MOXIE خود موفق شد تا مقدار کمی (حدود ۵ گرم) اکسیژن از جو سیاره استخراج کند. اما محققان در آزمایش MOXIE فقط قصد داشتند امکان‌پذیر بودن استخراج اکسیژن را متوجه شوند. اکنون ثابت شده که انسان‌ها می‌توانند روی نحوه مقیاس‌بندی آن استخراج نیز تمرکز کنند.

انسان‌ها برای تنفس به اکسیژن نیاز دارند، اما اکسیژن برای تولید سوخت و کود نیز مهم است. مونوکسید کربن همچنین می‌تواند برای پیشران موشک‌ها استفاده شود. در مجموع، انسان‌ها با تفکیک جو مریخ و عناصر تشکیل‌دهنده آن، چیزهای زیادی به دست خواهند آورد.

 گوئرا در ادامه توضیح می‌دهد:

«این سیستم همه‌کاره ممکن است در آینده نقش مهمی برای توسعه سیستم‌های پشتیبانی از حیات در مریخ و حتی مواد اولیه و مواد شیمیایی پایه برای پردازش سوخت، مصالح ساختمانی و کود داشته باشد.»
استفاده از پلاسمای غیر حرارتی برای جداسازی دی اکسید کربن و ذخیره عناصر هنوز هم جز فناوری‌های نوظهور محسوب می‌شوند، به این معنی که احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا دانشمندان بتوانند از آن‌ها برای اقامتی طولانی‌تر در مریخ استفاده کنند. با این حال، یک گام کاملا رو به جلو در صنعت فضایی محسوب می‌شود.