دیجیزا/ طبق اطلاعات جدید منتشر شده، شرکت گوگل به‌تازگی از تعطیلی استودیوهای توسعه‌دهنده‌ی عناوین فرست پارتی استیدیا خبر داده است.

براساس جزئیات منتشر شده، خانم جید ریموند (Jade Raymond)، رئیس بخش بازی و سرگرمی‌های استیدیا نیز از گوگل جدا شده است. همچنین طبق گزارش کوتاکو (Kotaku)، احتمالاً حدود ۱۵۰ نفر از کارمندان گوگل شغل خود را از دست خواهند داد.

گوگل به فروش اشتراک‌های استیدیا ادامه خواهد داد و تلاش می‌کند تا بر روی بازی‌های توسعه‌دهندگان ثرد پارتی کار کند. تمرکز اصلی گوگل ارائه‌ی مجوز فناوری استیدیا به ناشران و توسعه‌دهندگان دیگر است. آقای فیل هریسون (Phil Harrison)، رئیس استیدیا، در خصوص این تصمیم‌گیری گفت:

ما استیدیا را با این هدف عرضه کردیم تا بازی‌های مورد علاقه‌ی شما را فوراً در هر جایی که می‌خواهید تجربه کنید، در دسترس قرار دهیم. با عرضه‌ی موفقیت‌آمیز اخیر Cyberpunk 2077، نمایش‌ گیم‌پلی بازی در انواع دستگاه‌ها از جمله iOS و گسترش جهانی ما، روشن است که فناوری استیدیا تثبیت شده و در مقیاس بزرگ‌تر کار می‌کند.

استریم بازی‌ها جزو آینده‌ی این صنعت محسوب می‌شود و ما همچنان به سرمایه‌گذاری در استیدیا و پلتفرم اصلی آن ادامه خواهیم داد تا بهترین تجربه از بازی در فضای ابری را برای شرکای خود و جامعه‌ی بازی‌بازان ارائه دهیم. این چشم‌انداز استیدیا از ابتدا بوده است.

در سال ۲۰۲۱، ما در حال گسترش فعالیت‌های خود هستیم تا به توسعه‌دهندگان بازی و ناشران کمک کنیم از فناوری استیدیا استفاده کنند و بازی ها را مستقیماً به بازی‌بازان خود ارائه دهند. ما یک فرصت مهم را برای همکاری با شرکایی که به دنبال یک راه حل در صنعت بازی هستند و همه در زیرساخت‌های فنی و ابزارهای پیشرفته استیدا ساخته شده است‌، مشاهده می‌کنیم. ما اعتقاد داریم که این بهترین راه برای پیشرفت و توسعه‌ی استیدیا در یک تجارت طولانی‌مدت و پایدار است که به رشد صنعت کمک می‌کند.
براساس گزارش کوتاکو، شرکت گوگل تعدادی از پروژه‌های آینده‌ی خود را لغو کرده است. فیل هریسون در خصوص جدایی جید ریموند از بخش سرگرمی‌های استیدیا گفت:

ساخت بهترین بازی‌ها از ابتدا، نیاز به سال‌ها کار و سرمایه‌گذاری دارد و هزینه‌ها نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابند. با توجه به تمرکز ما بر ساختن فناوری اثبات شده‌ی استیدیا و همچنین تعمیق مشاغل تجاری، تصمیم گرفته‌ایم که بر روی بازی‌های فرست پارتی و ارائه‌ی محتوای انحصاری از تیم توسعه‌ی داخلی خودمان سرمایه‌گذاری نکنیم.

با توجه بیشتر به استفاده از بستر فناوری خودمان برای شرکای حاضر در صنعت، جید ریموند تصمیم گرفته است تا گوگل را ترک کند و فرصت‌های دیگر را دنبال کند. ما از کار جید در استیدیا بسیار قدردانی می‌کنیم و برای او آرزوی موفقیت در آینده را داریم. طی ماه‌های آینده، اغلب اعضای بخش بازی‌ها و سرگرمی‌های گوگل نقش‌های جدیدی را برعهده خواهند گرفت. ما متعهد هستیم که با این تیم بااستعداد همکاری کنیم تا نقش‌های جدیدی را پیدا کرده و از آن‌ها حمایت کنیم.

آقای هریسون در ادامه توضیح داد که دارندگان استیدیا همچنان محتوای مختلفی را از توسعه‌دهندگان و ناشران ثرد پارتی دریافت خواهند کرد و گوگل نیز به عنوان یک پلتفرم به سرمایه‌گذاری بر روی این سرویس ادامه خواهد داد.

بازی‌بازان همچنان می‌توانند به تجربه‌ی بازی‌ها بر روی استیدیا و استیدیا پرو ادامه دهند و ما نیز همچنان عناوین مختلف ثرد پارتی را بر روی این پلتفرم عرضه خواهیم کرد. ما به آینده‌ی بازی‌های ابری متعهد هستیم و به سهم خود در جهت پیشرفت این صنعت ادامه خواهیم داد. هدف ما همچنان متمرکز بر ایجاد بهترین پلتفرم ممکن برای بازی‌بازان، دادن فناوری برای شرکای خود و ارائه‌ی این تجربیات برای مردم در همه‎‌جا است.

شرکت گوگل در سال گذشته اولین استودیوی فرست پارتی توسعه‌ی بازی را تحت نظر رهبری توسعه‌دهنده‌ی سابق God of War، یعنی خانم شنون استوداستیل (Shannon Studstill) افتتاح کرد. حال این استودیو با توجه به تصمیم اخیر گوگل تعطیل می‌شود.