دیجیزا/ شیوع بیماری کووید-۱۹ میلیون‌ها نفر از مردم مناطق روستایی چین را به دورکاری، خرید اینترنتی و سرگرمی‌های مجازی سوق داده است. تعداد کاربران آنلاین این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۹۴۰ میلیون نفر رسید.

بر اساس گزارش مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین (CNNIC)، تعداد کاربران اینترنت در چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۹۴۰ میلیون نفر رسید که نسبت به سه ماهه نخست با ۹۰۴ میلیون کاربر، افزایش ۳۶ میلیون نفری را نشان می‌دهد. اکثر کاربران اینترنتی جدید از مناطق روستایی چین بوده‌اند و آمار کاربران آنلاین این کشور را در بازه یاد شده بیش از ۳۰ میلیون نفر افزایش داده‌اند.

طبق این گزارش، اکنون بیش از نیمی از ساکنین مناطق روستایی چین برای اولین بار آنلاین شده‌اند. همه گیری ویروس کرونا یکی از دلایل اصلی افزایش آمار کاربران اینترنت در چین گزارش شده چرا که قرنطینه و تعطیلی‌ها مردم را وادار به دورکاری کرد و کلاس‌های درسی را به فضای مجازی انتقال داد.

تعداد دانش آموزان کلاس‌های درسی مجازی در چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۳۸۰ میلیون نفر  رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل (۲۳۲ میلیون نفر) افزایش چشمگیری داشته است.

تاکسی‌های اینترنتی این کشور روزگار خوبی را سپری نمی‌کنند و کاربران آن‌ها در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با کاهش ۶ درصدی به ۳۴۰ میلیون نفر رسیده است. تعداد کاربران سرویس‌های سفارش اینترنتی غذا در بازه یاد شده ۲.۸ درصد افزایش داشت و به ۴۰۹ میلیون نفر رسید که البته همچنان از آمار ۴۲۱ میلیون نفر در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ کمتر است.

آنطور که در ادامه گزارش نوشته شده چین حالا ۷۴۹ میلیون خریدکننده از فروشگاه‌های اینترنتی دارد که تقریباً ۸۰ درصد از جمعیت آنلاین این کشور را تشکیل می‌دهند. آمار کاربران پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدیوهای کوتاه نیز با افزایش ۵.۸ درصدی روبرو شده است. با اینکه اپ تیک تاک با تحریم‌های متعدد آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند، نسخه چینی آن یعنی اپ Douyin همچنان در چین محبوبیت بالایی دارد.

آمار گیمرهای چینی در ماه‌های اولیه همه گیری ویروس کرونا با افزایش روبرو بوده است. تعداد کاربران بازی‌های اینترنتی در این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۵۰ میلیون نفر اعلام شده که ۹.۴ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

با بازگشت تدریجی زندگی به روال عادی، مردم چین حالا به طور میانگین ۲۸ ساعت در هفته را در فضای مجازی سپری می‌کنند که کاهش تقریباً ۳ ساعته را نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

دولت چین برای بالا بردن آمار کاربران اینترنتی در این کشور به دنبال ارائه اینترنت ماهواره‌ای است که دسترسی به سرویس پرسرعت را برای مناطق محروم و دور افتاده امکان پذیر می‌کند. در ادامه گزارش آمده که چین در حوزه اینترنت ماهواره‌ای از کشورهایی مثل ایالات متحده عقب بوده و برای جبران این کاستی، شرکت‌های دولتی و خصوصی این کشور در حال سرعت بخشیدن به توسعه اینترنت ماهواره‌ای هستند.