روزیاتو/تحقیقات چند دهه ای در مورد بازماندگان خاندان لئوناردو داوینچی، تعداد نوادگان زنده خانواده نابغه دوران رنسانس و خالق نقاشی مونا لیزا را مشخص کرده است: ۱۴ نفر. نتایج این تحقیق که در ماه جاری در نشریه Human Evolution  نتیجه بررسی های شجره نامه ۲۱ نسل و ۴ شاخه منتسب به این خانواده است. این تحقیق که بخشی از یک پروژه به نام پروژه دی ان ای لئوناردو داوینچی است، با هدف تایید بقایای نسل این نابغه ایتالیایی و «درک بهتر استعدادها و قدرت بصری خارق العاده او از طریق پیوندهای ژنتیکی» اعلام شده بود.
 

 
محققانی که روی این پروژه کار کرده اند نوشته اند که این نتایج «از دیدگاه تاریخی بسیار مورد انتظار» بوده در حالی که به محققان کمک خواهند کرد تا «از لحاظ علمی ریشه های نبوغ او را بررسی کنند تا اطلاعاتی در مورد قدرت فیزیکی و پیری زودرس احتمالی وی، چپ دست بودن وی و سلامتی اش و بیماری مادرزادی احتمالی اش و تشریح ادارکات حسی بسیار عجیب و غریب وی مانند کیفیت و احساس بصری فوق العاده وی بیابند». محققان اطلاعات خود را از اسناد تاریخی در آرشیوهای عمومی و خصوصی و روایت های مستقیم از نوادگان داوینچی کسب کرده بودند. این مطالعه به دلیل حفاظت از حریم شخصی افراد، اطلاعات زیادی در مورد هویت نوادگان کنونی و زنده داوینچی ارائه نکرده است. داوینچی در سال ۱۴۵۲ به دنیا آمد و اکنون به خاطر نقاشی های مونا لیزا و شام آخر شناخته می شود هر چند وی تمام عمر خود را به علم، ریاضی، معماری، طراحی، نقاشی، مهندسی و اختراع، زمین شناسی، نقشه کشی و مجسمه سازی اختصاص داد.

هنوز هم آثار هنری خلق شده توسط وی در حراجی ها با قیمت های گزاف به فروش رسیده و کلکسیون داران هنری برای بدست آوردن آن ها هزینه های سنگینی می کنند. سال گذشته بود که یک شخص در یک حراجی آنلاین مبلغ ۹۸۰۰۰ دلار تنها برای شرکت در بررسی های سالانه تابلو مونا لیزا پرداخت کرد، زمانی که موزه لوور فرانسه در پاریس، برای بررسی این تابلو را از قابش در می آورد. اوایل ماه جاری نیز وقتی یک طراحی ساده و کوچک از یک خرس که توسط داوینچی کشیده شده بود به قیمت بیش از ۱۲ میلیون دلار به فروش رفت، رکورد جدیدی در زمینه فروش آثار این نابغه ایتالیایی در حراجی ها به ثبت رسید.