تصویر امروز ناسا یکی از قمرهای سیاره مریخ را نشان می‌دهد که به عنوان یک قمر به سرنوشت خوبی دچار نخواهد شد. مریخ که نام خود را از خدای جنگ رومیان باستان گرفته، دو قمر کوچک به نام فوبوس و دیموس دارد که دو کلمه یونانی به معنی ترس و اضطراب است.
این قمرهای مریخی ممکن است از سیارک‌های کمربند سیارکی بین مدار مریخ و مشتری به دام گرانش مریخ افتاده باشند و یا حتی از فاصله دورتری در منظومه شمسی به این سیاره رسیده باشند. قمر بزرگتر که فوبوس نام دارد، سطح بسیار ناهموار پر از دهانه‌های برخوردی دارد و بسیار شبیه به یک سیارک است.

حلقه آینده مریخ
این تصویر را مدارگرد شناسایی مریخ (MRO – Mars Reconnaissance Orbiter) ثبت کرده که حتی اجرامی به اندازه ۱۰ متر روی فوبوس در این تصویر قابل تشخیص است. البته مدار فوبوس بسیار به مریخ نزدیک است و فقط ۵۸۰۰ کیلومتر از سطح آن فاصله دارد. اگر بخواهید مقایسه‌ای برای نزدیکی این فاصله انجام دهید، باید گفت که ماه به طور میانگین چهارصد هزار کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد.
نیروهای کشندی اعمال شده روی این قمر به قدری به آن فشار می‌آورند که منجمان احتمال می‌دهند تا ۵۰ میلیون سال آینده، فوبوس در هم بکشند، خرد شود و حلقه‌ای در اطراف مریخ به وجود بیاورد.