دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

تصاویر چشم نواز ناسا از سحابی‌ها و اجرام آسمانی

تصاویر چشم نواز ناسا از سحابی‌ها و اجرام آسمانی

دیجیزا/ ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) تصویری جدید از تلسکوپ فضایی هابل را منتشر کرد که فرایند ستاره زایی را به تصویر می‌کشد.

پایگاه ناسا با انتشار تصویری جدید از ستاره زایی نوشت: این تصویر که بوسیله تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده، کلاس خاصی از ستاره رایی را که از آن با نام «گوی‌های گازی تبخیری شناور آزاد» (Free-floating Evaporating Gaseous Globules) یا به اختصار (frEGGs) یاد می‌شود، ترسیم می‌کند.

اجرام آسمانی

تصویر منتشر شده جدید از سوی ناسا

طبق اعلام پایگاه خبری ناسا، نام رسمی این جرم آسمانی «J025157.5+600606» و در صورت فلکی ذات الکرسی دیده می‌شود.

هنگامی که یک ستاره جدید و بزرگ در حالی که هنوز درون ابر گازی مولکولی خنکی است که از آن تشکیل شده، شروع به تابش می‌کند، این تابش پر انرژی می‌تواند هیدروژن ابر را یونیزه کرده و یک حباب گرم و بزرگ گاز یونیزه ایجاد کند. حیرت انگیز است که در این حباب گاز داغ که در نزدیکی یک ستاره عظیم واقع شده، «گوی‌های گازی تبخیری شناور آزاد» (frEGGs) قرار دارند؛ گوی‌هایی جمع و جور و تیره از گرد و غبار که برخی از ان‌ها باعث تولد ستاره‌های کم جرم می‌شوند.

مرز میان frEGG خنک تشکیل شده از گرد و غبار با حباب داغ گازی به عنوان لبه‌های بنفش و آبی در این تصویر جذاب دیده می‌شود.

از سوی دیگر، پایگاه «Astronomy Picture of the Day» که از سوی ناسا و با همکاری دانشگاه فناوری میشیگان (MTU) راه اندازی شده و هر روزه تصویری از کیهان را به همراه توضیحاتی منتشر می‌کند، تصویری چشم نواز از سحابی هلالی که با نام «NGC ۶۸۸۸» را به تاریخ ۱۷ کتبر منتشر کرد.

تصاویر چشم نواز ناسا از سحابی‌ها و اجرام اسمانی

تصویری از سحابی هلالی یا NGC ۶۸۸۸

این پایگاه همچنین امروز (۱۸ اکتبر) تصویری از یک کهکشان مارپیچی با نام «آرپ ۲۷۳» که با نام «UGC ۱۸۱۰» نیز شناخته می‌شود، منتشر کرد که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

به نوشته این پایگاه، رنگ آبی این کهکشان، بر اثر فعل و انفعالات گرانشی پدیدار شده است. همچنین این حلقه آبی بر اثر ستارگان عظیم الجثه آبی ایجاد شده که در چند میلیون سال گذشته شکل گرفته‌اند. کهکشان آرپ ۲۷۳ تقریبا در فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

تصاویر چشم نواز ناسا از سحابی‌ها و اجرام اسمانی

UGC ۱۸۱۰

گفتنی است تلسکوپ فضایی هابل که به اختصار HST نامیده می‌شود، تلسکوپی است که در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت و یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا محسوب می‌گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *