دیجیزا/ حلقه اورا ساخته شده توسط یک شرکت فلاندی قادر است تا با ثبت افزایش دمای بدن یا همان تب حتی در حالت جزئی به تشخیص بیماری کووید ۱۹ که مهمترین علامت آن تب است، بپردازد. این حلقه تب بسیار جزئی در افرادی که مبتلای بدون علائم هستند را نیز تشخیص می دهد.

 

یک شرکت فنلاندی به نام اورا (Oura) یک انگشتر حلقه ای را تولید کرد که با توجه به داده های جمع آوری شده از درجه حرارت بدن در طول شبانه روز، می تواند عفونت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ را خیلی زودتر از آشکار شدن علائم بیماری، تشخیص دهد. به گزارش دیجیزا، این حلقه که می توان آن را در یکی از انگشت های دست قرار داد، در حقیقت بالا رفتن دمای بدن یا همان تب را در همان ابتدای تغییرات درجه حرارت بدن، تشخیص می دهد.

حلقه اورا همچنین قادر است تا دما، ضربان قلب، میزان تنفس و سطح فعالیت را ثبت کرده و آن را نمایش دهد. این حلقه به محققان و کادر درمان اجازه می دهد خطوط اصلی دمای افراد را اندازه گیری کرده و نقطه های اوج تب را با دقت بیشتری شناسایی کنند. تب یکی از علائم برجسته بیماری همه گیر کووید ۱۹ است.

به گفته بنجامین اسمار (Benjamin Smarr)، استاد گروه مهندسی زیستی و از محققان موسسه علوم داده دانشگاه کالیفرنیا- سن دیگو واقع در ایالات متحده آمریکا، دمای بدن نه تنها از فردی به فرد دیگر بلکه برای یک فرد در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است. به گزارش دیجیزا، بنابراین، وی اهمیت جمع آوری مداوم داده ها توسط حلقه مربوطه را در مدت زمان طولانی نشان داد. یکی از مشکلات کادر درمان، کمبود داده های دقیق و مداوم از دمای بدن افراد، برای تشخیص این بیماری همه گیر است. با استفاده از این دستگاه حلقه ای می توان از سیستم هشدار آن برای تشخیص زودهنگام بیماری کووید ۱۹ بهره برد چرا که پیش از بروز هرگونه علائمی، تب بروز می کند.

قابل ذکر است که اسمار و تیم تحقیقاتی اش، در حال تجزیه و تحلیل داده های ۶۵ هزار نفری هستند که از ماه مارس سال جاری میلادی (اسفندماه سال گذشته خورشیدی) این حلقه را به دست کرده بودند.

در این تحقیقات ۵۰ نفری که از حلقه اورا استفاده کرده و تست کرونای آنها مثبت اعلام شد، پیش از هرگونه علائمی، تبی ۳۸ درجه یا بالاتر را نشان می داده که باعث می شد حال افراد رو به بیماری پیش رود. جالب این است که افراد مبتلای بدون علائم، تب های بسیار جزئی را نشان می دادند که از طریق این حلقه قابل تشخیص و شناسایی بوده است. ابزارهایی مانند حلقه اورا می توانند در شناسایی میزان بیماری های بدون علامت نقش داشته باشد.

در ضمن یافته ها نشان می دهد که شروع تب اغلب قبل از آنکه افراد علائم را گزارش کنند و حتی برای کسانی که هرگز علائم دیگری را گزارش نکرده اند اتفاق می افتد.

اشلی میسون (Ashley Mason)، استاد گروه روانپزشکی و از محققان مرکز پزشکی مجتمع اوشر (Osher)، دانشگاه کالیفرنیا- سن دیگو و سرپرست این تیم تحقیقاتی اگر چنین ابزاری کمک کند تا بیماری کووید ۱۹ زودهنگام تشخیص داده شود بنابراین افراد مبتلا زودتر خود را قرنطینه خواهند کرد و افراد مبتلای بدون علائم نیز با آگاهی از این مسئله قرنطینه شده و باعث می شوند تا گسترش بیماری تحت کنترل قرار گرفته و کاهش پیدا کند.  

محققان این پروژه پژوهشی در تلاشند الگوریتمی بسازند که بتواند شروع علائمی مانند تب، سرفه و خستگی را که از مشخصه های اصلی کووید ۱۹ است، پیش بینی کند. آنها امیدوارند تا پیش از پایان سال به این هدف دست یابند. آنها همچنین معتقدند چنین الگوریتم هایی به مقامات بهداشت عمومی کمک می کند تا سریعتر در جهت مهار گسترش این بیماری همه گیر اقدام کنند.

علاوه بر این، محققان قصد دارند در آینده روش های تشخیص زودهنگام خود را به سایر بیماری های عفونی مانند آنفلوانزا گسترش دهند.به گزارش دیجیزا، شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.