دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

تشخیص کرونا با بینی الکترونیکی در ۸۰ ثانیه

تشخیص کرونا با بینی الکترونیکی در ۸۰ ثانیه

دیجیزا/محققان موفق به طراحی و چاپ سه بعدی یک بینی الکترونیکی شدند که می‌تواند آلودگی به ویروس کرونا را با ۹۴ درصد دقت تنها در مدت ۸۰ ثانیه تشخیص دهد.  

به گزارش روزنامه دیلی میل، هدف از ابداع این فناوری جدید سرعت بخشیدن به آزمایش ویروس کووید-۱۹ از طریق بو کشیدن از حفره بینی فرد مورد نظر و ارایه تشخیص بیماری تنها در مدت ۸۰ ثانیه است.  

این بینی الکترونیکی که با استفاده از چاپ سه بعدی ساخته شده است، رایحه مواد شیمیایی را در افراد آلوده به کووید-۱۹ تجزیه و تحلیل می کند.  

این ابزار که Pen۳ لقب گرفته از یک لوله بلند مجهز به چند حسگر ساخته شده است که برای تجزیه و تحلیل رایحه های موجود در حفره بینی بر روی سوراخ بینی فرد مورد نظر قرار می گیرد.

تشخیص کرونا با بینی الکترونیکی تنها در ۸۰ ثانیه

الگوریتم های یادگیری موجود در این بینی الکترونیکی، رایحه های موجود در حفره بینی فرد مورد نظر را استشمام می کنند و با ۹۴ درصد دقت آلودگی فرد را به عفونت های کووید-۱۹ تشخیص می دهد.  

به گفته محققان، این بینی الکترونیکی با ایجاد یک الگو برای هر رایحه، بوی کووید-۱۹ را شناسایی می کند.

آنها Pen۳ را برای شناسایی ترکیبات آلی فرار (VOC) در مجرای داخلی بینی آموزش دادند. آزمایش این بینی الکترونیکی بر روی ۵۰۳ نفر، نشان داد که  Pen۳ موفق شد ۲۷ فرد آلوده به ویروس کرونا را به طور صحیح شناسایی کند.

به گفته محققان، هر بیماری دارای بویی است زیرا بیماری ها باعث تغییر فرآیندهای متابولیک می شوند. زمانی که یک ترکیب با سنسورهای این بینی الکترونیکی در تعامل قرار می گیرد به تبادل اکسیژن منجر می شود و تغییری در هدایت الکتریکی ایجاد می کند.

پژوهشگران پیش بینی می کنند که از این فناوری برای آزمایش تجمعات بزرگ و در فرودگاه ها برای کاهش زمان انتظار در مکان های آزمایش استفاده شود.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در حال حاضر در بسیاری از کشورها شیوع یافته است.

براساس آخرین آمارها از زمان شیوع ویروس کرونا تا امروز سه میلیون و ۷۴۴ هزار و ۲۹ نفر در جهان جان باختند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *