دیجیزا/ پژوهشگران هندی، مولکول کوچکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص به موقع سرطان ریه کمک کند.

پژوهشگران “مرکز تحقیقات علمی پیشرفته جواهر لعل نهرو”(JNCASR) هندوستان، اخیرا دارویی برای تشخیص سرطان ریه ارائه داده‌اند که شایع‌ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان به شمار می‌رود و تشخیص آن در مراحل ابتدایی دشوار است.

تشخیص و تصویربرداری از ساختارهای موسوم به “G-quadruplex” یا “GQ”، برای تشخیص سرطان بسیار امیدوارکننده است و به خاطر پویایی و تنوع ساختاری، چالش‌های بسیاری را نیز در پی دارد.

این گروه پژوهشی، مولکول کوچکی ابداع کردند که می‌تواند پروتئین تنظیم کننده موسوم به “Bcl-۲” را با واکنش فلورسنت و فعالیت ضد سرطان مشخص کند و یک روش برای تشخیص سرطان ریه با کمک تصویربرداری از ساختار GQ باشد.

به گفته پژوهشگران، فعالیت این مولکول موسوم به “TGP۱۸”، با تشخیص Bcl-۲ و فعالیت ضد سرطان آن و همچنین تصویربرداری از بافت صورت می‌گیرد.

ساختارهای موسوم به GQ، ساختارهایی هستند که طیف گسترده‌ای از فرآیندهای سلولی از جمله بیان چندین آنکوژن را تنظیم می‌کنند. تثبیت GQ در سلول‌های سرطانی، موجب افزایش فشار و آسیب رسیدن به DNA می‌شود؛ در نتیجه این ساختار می‌تواند هدف امیدوارکننده‌ای برای شیمی‌درمانی باشد.

به رغم تلاش‌های چشمگیر برای ادغام خواص درمانی و تشخیصی در یک فرمول، هیچ گزارش منسجمی در مورد تشخیص با کمک مولکول‌های کوچک وجود ندارد و هیچ مولکولی برای تشخیص GQ در گزارش‌ها معرفی نشده است.

بررسی‌های این گروه پژوهشی نشان می‌دهد که دوز پایینی از مولکول TGP۱۸ می‌تواند به فعالیت علیه سرطان ریه کمک کند و ویژگی داروهای ضد سرطان را داشته باشد که در دوز بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مولکول می‌تواند به واسطه تصویربرداری از بافت تومور، به محل تومور مورد نظر برسد.

این روش می‌تواند به ارائه داروهای مرتبط با هر نوع سرطان کمک کند و پیامدهای خوبی برای درمان‌های شخصی‌سازی شده داشته باشد.

این پژوهش، در مجله “Theranostics” به چاپ رسید.