آنا/تیم جرایم اینترنتی دانشگاه سایمون فریزر از طریق هوش مصنوعی با اطلاعات نادرست در مورد کووید-۱۹ مبارزه می‌کند

 مرکز تحقیقات بین‌المللی جرایم کامپیوتری دانشگاه سایمون فریزر کانادا (ICCRC) طی پروژه‌ای جدید در تلاش برای توسعه یک ابزار هوش مصنوعی برای مبارزه با کمپین‌های اطلاعات غلط مرتبط با کووید-۱۹ در شبکه‌های اجتماعی است.

در طول همه‌گیری اخیر، نظریه‌های ضدعلمی و شبه‌علمی که در شبکه‌های اجتماعی، بیماری کووید-۱۹ را به عنوان یک حقه و دروغ معرفی کردند یا خطر آن را کم‌اهمیت جلوه دادند، خواسته یا ناخواسته به ابتلا و مرگ غیرضروری بسیاری کمک کردند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد از هر ۳ نفر، ۱ نفر در رسانه‌های اجتماعی با اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده در مورد کووید-۱۹ مواجه شده است و در حالی که واکسن‌های کووید-۱۹ در حال تولید هستند، اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی همچنان جریان دارد و نظریه‌پردازان توطئه به دروغ‌پردازی در مورد واکسیناسیون و مقاومت در برابر اقدامات بهداشت عمومی مانند استفاده از ماسک دامن می‌زنند.

برای مقابله با این معضل، دانشکده جرم‌شناسی دانشگاه سایمون فریزر یک برنامه مشارکت تعاملی دیجیتال را برای پروژه‌ای تحقیقاتی آغاز کرده است تا یک ابزار هوش مصنوعی را برای کمک به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین و سازمان‌های دولتی فراهم آورد. هدف ین پروژه این است تا از انتشار اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری به عمل آید و اقدامات مناسب انجام گیرد.

بدین منظور تیم تحقیقاتی، پایگاه داده‌ای از محتوای متنی از منابع معتبر و شناخته‌شده را تجمیع کرده است. در ماژول دیگر این ابزار، اطلاعات نادرست انتشاریافته در رسانه‌های اجتماعی از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشین به سرعت شناسایی می‌شوند. انتظار می‌رود این هوش مصنوعی با استفاده از کلمات و عبارات کلیدی، اطلاعات دقیق و غلط را از هم تشخیص دهد. در صورت عملیاتی شدن این پروژه، ابزار هوش مصنوعی مزبور باید بتواند پست‌های جدید رسانه‌های اجتماعی را کنترل کند و تقریباً بلافاصله منابع اطلاعات غلط را شناسایی نماید(امری که هر چند دشوار و پرهزینه به نظر می‌رسد اما برای مقابله با شبه‌علم ارزشش را دارد).

تیم مرکز تحقیقات بین‌المللی جرایم کامپیوتری دانشگاه سایمون فریزر از طریق این تحقیقات امیدوار است که بینش جدیدی در مورد انگیزه‌ها و رفتارهای گروه‌ها و بازیگران که از شبکه‌های اجتماعی به درج اخبار نادرست می‌پردازند دست یابد. یافتن این الگوها کمک می‌کند تا احتمال سیستماتیک بودن این تلاش‌ها مورد سنجش قرار گیرد و از آن مهمتر، اطلاعات نادرستی که روزانه توسط میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی خوانده می‌شود تصحیح شود و یا دست‌کم کاربر در مورد غیرموثق بودن آن اطلاعات پیغام هشدارآمیز دریافت کند.