دیجیزا/ «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا قرار است در کنفرانس خبری عصر یکشنبه (بامداد دوشنبه به وقت تهران) خود درمانی جدید برای کووید۱۹ را که با استفاده از پلاسمای خونی اهداشده توسط بیماران بهبودیافته انجام می‌شود، اعلام کند.

براساس این گزارش، ترامپ ارایه مجوز رسمی استفاده از این روش برای شرایط ضطراری را به نهادهای تنظیم‌کننده در حوزه بهداشت و سلامت آمریکا اعلام می‌کند.

اداره غذا و داروی ایالات متحده قرار است از این روش برای شمار خاصی از افراد مبتلا به کرونا استفاده کند و اقدام ترامپ دریافت این درمان را برای این بیماران راحت‌تر می‌کند، اما هنوز موثر بودن این روش درمانی توسط پژوهشگران به اثبات نرسیده است.

ترامپ که خود متهم ردیف اول سوءمدیریت در مهار شیوع افسارگسیخته ویروس کرونا در آمریکاست، در حالی قصد اعلام این موضوع را دارد که روز شنبه “دولت پنهان یا افراد ناشناس دیگر در سازمان غذا و داروی ایالات متحده” را به اعمال نفوذ و فشار برای جلوگیری از ساخته شدن واکسن ویروس کرونا تا پیش از انتخابات آتی ریاست جمهوری متهم کرد.

ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: دولت پنهان یا هر فردی در سازمان غذا و دارو، آزمایش بالینی واکسن های کرونا توسط شرکت های داروسازی بر روی اشخاص توسط شرکت های داروسازی و درمانگران را بسیار دشوار می کنند.

وی افزود: آشکار است که هدف آنها از این اقدام به تاخیر انداختن مشخص شدن پاسخ و نتیجه آزمایش این واکسن ها به پس از سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) است.

ترامپ سپس خواستار تمرکز بر سرعت در ساخت این واکسن به منظور حفظ جان شهروندان و جلوگیری از مرگ و میر بر اثر دچار شدن به بیماری کووید – ۱۹ شد.

این در حالیست که بالاترین شمار مرگ و میر ناشی از همه‌گیری کرونا در آمریکا ثبت شده، به گونه‌ای که تاکنون حدود ۱۸۰ هزار آمریکایی جان خود را ازدست داده‌اند و انتقادهای بسیاری از عملکرد غیرمسئولانه ترامپ مطرح شده است.