دیجیزا/ امروز، یو چنگدونگ، مدیر عامل هواوی Consumer Business Group گفت که تولید محصولات جدید به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط ایالات متحده در این شرکت سخت بوده است. با این حال گزارش می شود که تراشه ۳ نانومتری هواوی در دست توسعه است.

تراشه ۳ نانومتری هواوی
تأثیر این تحریم ها مستقیما در تجارت تلفن های هوشمند هواوی تأثیرگذار است زیرا به دلیل کمبود اجزای مورد نیاز برای ساخت مدل های جدید با مشکل روبرو می شود. این تحریم همچنین هواوی را برای تولید چیپست های جدید از طریق سازندگان تراشه مانند TSMC محدود می کند، زیرا سازنده این تراشه تایوانی همچنین از فن آوری های ساخت ایالات متحده برای چاپ چیپست ها استفاده می کند.

اما، یک خبر جدید حاکی از آن است که هواوی هنوز در حال انجام فعالیت های خود است و همچنان به تحقیق و توسعه در زمینه طراحی تراشه ادامه می دهد.

گزارشی از رسانه های چینی نشان می دهد که هواوی اخیرا درخواست ثبت علامت تجاری “Kirin Processor” را داده است. تاریخ درخواست علامت تجاری ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ است. طبق اطلاعات، طبقه بندی بین المللی تحت بخش ۹ برای ابزار علمی و برنامه وضعیت فعلی ثبت شده است.

این نشان می دهد که هواوی هنوز در تلاش است چیز جدیدی را از بخش تراشه های خود یعنی HiSilicon بیرون بکشد. این شرکت چینی می خواهد اقداماتی را برای توسعه فن آوری های جدید تراشه برای بازگشت در آینده (و برای بدون اتکا به برخی از شرکت های دیگر) انجام می دهد. همچنین، هیچ کس نمی تواند تخصص طراحی تراشه HiSilicon را انکار یا نادیده بگیرد.

ماه گذشته، در جریان آخرین اجلاس تحلیلگران هواوی اریک ژو رئیس چرخان هواوی ، اعلام کرد که بخش طراحی تراشه های هواوی ، HiSilicon، یک شرکت سودآور نیست. بنابراین، نیازی به سود ندارد.

در حال حاضر، هدف اصلی تحقیق، توسعه و آماده سازی برای آینده و بالا بردن تیم HiSilicon برای حرکت به جلو است تا زمانی که شرکت توانایی تولید آن را داشته باشد.

هواوی در حال کار بر روی یک طراحی پردازنده ۳ نانومتری جدید است
تراشه کایرین ۹۰۱۰ احتمالا نام تراشه ۳ نانومتری است. همچنین انتظار می رود طراحی در سال جاری به پایان برسد. اگر این خبر صحت داشته باشد، یکی از بزرگترین حرکاتی است که هواوی در پس زمینه بازی می کند و همچنین اقدامی عاقلانه است. با این حال، در حال حاضر هیچ تأیید رسمی در این مورد در دسترس نیست.

با این حال هواوی نمی تواند تراشه جدید را از طریق تولید کننده تراشه شخص ثالث تولید کند اما در حال حاضر حتی فناوری فرآیند ۳ نانومتری TSMC نیز چندان بالغ نیست.

گزارش ها حاکی از آن است که این فرآیند در سال ۲۰۲۲ شکل محکم تری پیدا می کند. مشتریان این فرآیند تراشه سازی، می توانند سفارشات خود را در همان سال به تولید انبوه برسانند.

در حال حاضر هواوی نمی تواند از طریق TSMC تراشه بسازد اما غول فناوری چینی اولین گام را با طراحی مانند پردازنده Kirin 9010 برداشته و منتظر می ماند تا ضعف خود را برای چاپ برطرف کند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که Kirin 9010 روزی روی موبایل های هواوی استفاده خواهد شد؟ امیدوار هستید؟