دیجیزا/ پس از آنباکسینگ گلکسی A11 که هفته گذشته در اینجا منتشر شد، خیلی از کاربران می پرسند تراشه یا SoC (سیستم روی چیپ) این دستگاه از تولیدکننده و چه مدلی است؟ متاسفانه سامسونگ به صورت رسمی نام تراشه را عنوان نکرده است و در خیلی از مراجع رسمی هم به صورت قاطع نظری درباره تراشه آن وجود ندارد. اگر برای شما هم سوال است که تراشه گلکسی A11 سامسونگ چه مدلی است، ما در اینجا به این سوال شما پاسخ خواهیم داد.

بدون هیچ مقدمه ای به سراغ نرم افزار AIDA64 می رویم تا مشخصات سخت افزاری Galaxy A11 را در بخش تراشه بررسی کنیم:

همانطور که می بینید، تراشه اسنپدراگون ۴۵۰ در قلب گلکسی A11 می تپد. البته سامسونگ سابقه ارایه یک دستگاه با چند تراشه را دارد و شاید به همین دلیل به صورت رسمی مدل SoC را عنوان نکرده است. ما می توانید تایید کنیم Galaxy A11 که با گارانتی رسمی در ایران ارایه می شود تراشه Snapdragon 450 دارد.

تراشه اسنپدراگون ۴۵۰ در حقیقت جانشین اسنپدراگون ۴۳۵ است. این نسل جدید نسبت به گذشته پیشرفت های بسیار معناداری دارد. مثلا انتقال از معماری ۲۸ نانومتری به ۱۴ نانومتری یکی از مهم ترین های آن است. البته که تراشه نسبت به نسل قبلی خود در همه جهات رشد کرده است.

به صورت خلاصه می توان ارتقا اسنپدراگون ۴۳۵ به اسنپدراگون ۴۵۰ را در تصویر زیر بهتر درک کرد:

عملکرد کلی این تراشه روی Galaxy A11 اما تعریفی ندارد. به صورت کلی این تراشه را می توان یکی از نمونه های اقتصادی رده پایین کوالکام دانست. در بررسی ما به وضوح مشخص بود که برای باز شدن برنامه ها باید بیش از ۱ ثانیه صبر کنید. جا به جا شدن بین برنامه ها مکث قابل توجه دارد و شاید این موارد از پایین رده ترین عضو خانواده گلکسی A (البته تقریبا پایین رده ترین) دور از انتظار هم نباشد، به خصوص با توجه به رده قیمتی آن.

اگر عملکرد تراشه گلکسی A11 سامسونگ را در بنچمارک ها بخواهید، دو بنچمارگ Antutu و Geekbench را برای شما انجام داده ایم و نتایج از قرار زیر است:

به هر صورت احتمالا حضور تراشه اسنپدراگون از شرکت کوالکام روی این دستگاه اقتصادی برای شما امیدوارکننده تر از تراشه اگزینوس سامسونگ یا مدیاتک باشد. هر چند که لزوما تراشه های سامسونگ یا مدیاتک بد نیستند اما پشتیبانی توسعه دهندگان از تراشه های کوالکام عموما بهتر بوده است.

نظر شما چیست؟ این تراشه را برای دستگاه اقتصادی سامسونگ مناسب می دانید؟