دیجیزا/ دیروز اوپو از گوشی مفهومی ایکس ۲۰۲۱ با نمایشگر رول‌شونده رونمایی کرد و حالا اطلاعاتی درباره نسل آینده پرچمدارهای خود یعنی اوپو فایند X3 منتشر کرده و از پشتیبانی کامل آن‌ها از گاموت رنگی DCI-P3 و عمق رنگ ۱۰ بیتی خبر داده است.

طبق اعلام اوپو، پشتیبانی از این ویژگی‌ها مربوط به ثبت، ذخیره‌سازی و نمایش می‌شود تا رنگ‌های دقیقی را به نمایش بگذارند. این شرکت چینی این قابلیت را «سیستم مدیریت کامل رنگ» نامگذاری کرده و به نظر می‌رسد با اولین سیستم مدیریت رنگ با چنین دقتی در دنیای اندروید روبه‌رو هستیم.

در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند و مانیتورها با رنگ ۱۰ بیتی سازگار هستند، اما برخی از آن‌ها در واقعیت به صورت «۸+۲ بیت» یا «۸ بیت + کنترل فریم ریت (FRC)» هستند که عملکرد نمایشگرهای ۱۰ بیتی را روی پنل‌های ۸ بیتی تقلید می‌کنند. یکی از محصولات با این ویژگی، اوپو فایند ایکس ۲ پرو است ولی این موضوع در پرچمدارهای بعدی این کمپانی تغییر می‌کند.

اوپو رسما تایید کرده از پنل ۸ بیتی به پنل ۱۰ بیتی در گوشی‌های سری فایند X3 مهاجرت می‌کند. برای کالیبراسیون، این کمپانی با کاهش JNCD به ۰.۴، دقت این پنل را افزایش می‌دهد.

سیستم مدیریت رنگ مورد استفاده در گوشی‌های سری اوپو فایند X3 از ثبت و ذخیره‌سازی HEIF با عمق رنگ ۱۰ بیت پشتیبانی می‌کند که ظاهرا به علت پشتیبانی از عمق رنگ ۸ بیتی به بازنویسی اساسی در فرایند رمزگذاری، رمزگشایی، ویرایش و رندر نیاز دارد. این اولین باری نیست که یک گوشی اندرویدی با HEIF سازگار می‌شود، اما شاید در آینده شاهد پشتیبانی از عمق رنگ ۱۶ بیتی باشیم.

اوپو همچنین ویژگی به نام «Color Correction Solution 2.0» معرفی کرده که برای افراد با مشکل در مشاهده رنگ‌ها مناسب است. این قابلیت بر اساس حالت اصلاح رنگ پیش‌فرض اندروید توسعه پیدا کرده که البته بیش از ۳ رنگ را پوشش می‌دهد.

اوپو برای توسعه این ویژگی با دانشگاه «چجیانگ» همکاری کرده تا بیش از ۶۰۰۰ نمونه را مورد بررسی قرار دهد و به ۷۶۵ نتیجه اصلاح رنگ دست پیدا کند. این نتایج باعث افزایش انعطاف‌پذیری اصلاح رنگ می‌شود و افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود، نمایشگر را شخصی‌سازی کنند.